Steeds vaker krijg ik vragen over NLD in de praktijk omdat het heeft geleid tot leerproblemen. Wat is NLD en wat kun je doen om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.
NLD betekent: Non-verbal Learning Disabilities, dwz een stoornis in het verwerken van non-verbale informatie. Veel kenmerken van deze aandoening komen ook voor bij ADHD, Dyslexie, PDD-Nos en andere vormen van autisme. De aandoening is nog niet opgenomen in de DSM-IV en daarmee nog niet officieel erkend.

De kenmerken op een rijtje:
Motorisch.

*    Zwakke motoriek en mogelijk problemen met linkerkant van lichaam
*    Leert laat praten, maar is dan niet te houden
*    Evenwichtproblemen, hervindt slecht het evenwicht
*    Slecht leren fietsen, veters strikken, moeite om te blijven zitten, moeite met bestek eten
*    Op school: moeite met pengreep, hard drukken met pen, moeite met schaar hanteren

Ruimtelijk en visueel inzicht. 
*    Slecht ruimtelijk inzicht en moeite met visualiseren en visueel geheugen
*    Praat zijn daden aan elkaar, vooral voorkeur voor verbaal en auditief leren
*    Speelt niet met constructie of bouw speelgoed
*    Moeite met volgorde herinneren en met bewegen door de ruimte, gevaarlijk in verkeer en grote ruimtes
*    Moeite met inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen en leren schrijven

Sociaal.
*    Slecht vermogen voor herkennen gezichten
*    Slecht in interpretatie van houding, gebaren, gezichtsuitdrukkingen
*    Vertaalt letterlijk, begrijpt geen uitdrukkingen en gezegdes en neemt ieder zoals die is 
*    Druk en impulsief gedrag, soms angsten en depressies 

Hoe help je een kind met NLD.
*    Leer het kind verbaal zo veel mogelijk, het geheugen is goed in de regel. Controleer of het kind je begrijpt
*    Breng veel structuur aan in omgeving, dagindeling en bereid het kind goed voor op veranderingen
*    Geef weinig papier en pen taken en zorg dat lay-outs zo eenvoudig mogelijk zijn
*    Schat het kind met NLD niet te hoog door de goede verbale vaardighedenin en verwacht niet te veel.
*    Voorkom machtstrijd, kritiek, straf en dreiging en heb plezier
*    Beperk het aantal volwassenen die met het kind werken

Ook voor kinderen met NLD geldt: Kijk vooral naar de sterke kanten van het kind en spreek het kind hier zo veel mogelijk op aan. Het kind is altijd meer dan zijn beperkingen en door een beroep te doen op de sterke kanten die vooral het praten en uit het hoofd leren zijn, krijgt het kind meer zelfvertrouwen.
Leer ook vooral te kijken naar wat goed gaat en doe hier meer van.      

Meer weten of advies nodig? Vraag het gerust aan de Praktijk voor Kindercoaching


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)