Nu krijg ik natuurlijk dagelijks veel mail en ook vaak met dezelfde vragen en opmerkingen.
Waarom deze anders was?

Omdat ik me realiseerde hoeveel verschil juffen, meesters en hulpverleners maken als ze een paar dingen toevoegen aan hun werk en doen wat ze eigenlijk willen, maar vaak niet durven.
Gewoon een paar nieuwe en simpele handvatten toepassen, zoals:

  • een spannende eerlijke vraag stellen
  • focus hebben en houden op wat te veranderen is
  • echt, echt, echt erkenning leren geven ipv loze woorden uitspreken
  • merken wanneer iemand je meeneemt op een oude weg en oude patronen herhaalt
  • teruggeven welke kwaliteiten je net voor je neus hebt gezien
  • en nog veel meer en vooral wat wat ze al in zichzelf hebben waarvan ze denken dat het niet genoeg is……

Ik zal je een voorbeeld noemen van een mail die ik kreeg:

Tea,
Ik heb het gedaan!
Een goed gesprek met beide ouders.
We zijn heel snel tot de kern gekomen precies zoals jij altijd al zegt.
Ouders hadden aan één vraag genoeg en we kwamen al snel in gesprek over het patroon wat ze herkenden bij zichzelf en hun kinderen.
We hebben dat samen nog een beetje verder onderzocht en na afloop gaf moeder aan dat ze veel therapie heeft gehad maar nooit zo bewust van iets is geweest en nu duidelijk begreep wat ze had te doen.
Weet je, eigenlijk heb ik helemaal niet hard gewerkt wat ik anders wel altijd doe, maar het was nu helemaal niet nodig. Ik kon er gewoon zijn.
Ik heb wel veel gekeken en geluisterd naar de video’s in de opleiding en je vlogs.
Je tip over hoe medewerking van ouders te vragen heeft ook perfect gewerkt
Dus,  Dank, dank!

Wat dacht deze IB-er eerst?

Op school waren ze al een poosje wanhopig over dit gezin. Kinderen te laat op school, weinig interesse van ouders voor school, steeds lastiger gedrag, ontkennende gesprekken met ouders over de kinderen.

Je kent het wel; van die toestanden die 80% van de deelnemers in mijn groepen naar voren brengen uit hun dagelijks werk.

Deze IB-er dacht dat de problematiek in dit gezin groot was want ze hadden wel wat van die signalen dat vader wat burn-outerig was en ook moeder zag er moe uit.
Het besluit was eigenlijk al gevallen om dit gezin door te verwijzen naar de hulpverlening.

Tot we de casus bespraken en ik haar uitdaagde om eerst de zorg rondom dit gezin volgens de lessen die we al hadden gehad uit te werken en het zelf met deze ouders op te pakken.
Ze pakte de handschoen op en ging ervoor.

En kijk eens naar het resultaat: Ik ben ervan overtuigd dat dit weer een gezin minder is op de wachtlijst!

Niet omdat deze IB-er het zo perfect heeft gedaan en alle problemen heeft opgelost.
Wel heeft ze het verschil gemaakt dat ZIJZELF en daarmee school anders denkt over dit gezin, ouders vertrouwen hebben gekregen en de kinderen tot rust zullen komen!

Alles dankzij één gesprek waarvan er vast gedurende de komende jaren nog wel eens een paar zullen komen.
Wanneer deze IB-er en haar collega’s dan volgens dezelfde werkwijze de gesprekken aangaan, hebben deze kinderen een fijne schooltijd en ouders goede steun en mooi herinneringen ervaren.

Waarom de tranen in mijn ogen sprongen

Natuurlijk stonden er in de mail nog een aantal persoonlijke omstandigheden over dit gezin die er niet om logen.
Wat mij iedere keer weer raakt is de veerkracht van kinderen en hun ouders die wij zo gemakkelijk kunnen aanboren als we maar durven.

Met een paar hele eenvoudige stappen die iedereen kan leren toe te voegen aan wat er al is, kom je heel snel tot de kern zonder dat je moeilijke en grenzeloze gesprekken moet voeren

Het gekke is dat ik inmiddels al zooo vaak van ouders, maar ook jongeren te horen heb gekregen dat ze al zoveel therapie hebben gevolgd, maar het nu pas snappen.
Mogelijk komt dit doordat we in het hier en nu blijven zonder in het probleem zelf te duiken.
Kennelijk geeft dat een bepaald soort helderheid.

Voor mij is het goud waard dat ik mag doorgeven wat ik geleerd heb dankzij al die ouders en kinderen en dat ik dan steeds opnieuw hoor hoe blij professionals zijn wanneer ze kinderen en ouders weer een stapje verder op weg hebben geholpen dankzij een paar prachtige principes.

Dat is waar ik het voor doe…..

Voor de eerstvolgende online opleiding kindercoaching en kindgesprekken zijn nog een aantal plekken vrij.
In 80 online theorielessen met tekst en videolessen uit 15 jaar opleiding en 8 intensieve Zoomlessen waarin we oefenen met de dagelijkse praktijk van de deelnemers ontdek je alles wat je helpt het verschil te maken.

Voel je welkom!

Meld je aan via deze link: Opleiding kindercoach en kindgesprekken


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)