Ik heb er weer echt zó van genoten een paar weken geleden.
Na een halve dag kan ik voorspellen wat er gaat gebeuren en hoe de verschillende mensen gaan reageren en meestal klopt het precies.
Als ik dan nog wat chaos laat ontstaan door te weinig en slechte instructie te geven, is het net alsof voor een klas pubers sta.

Leuke spellen doen om te triggeren

Ieder mens weet dat als je gelazer in huis wilt hebben, je spelletjes moet doen met een competitie element.
Je hebt er altijd kinderen, maar net zo goed volwassenen, bij die:

  • willen winnen
  • niet tegen hun verlies kunnen
  • vals spelen
  • bondjes sluiten met anderen
  • het speelbord bij teveel frustratie van tafel vegen
  • boos weglopen
  • bij voorbaat opgeven
  • dagen lopen roepen dat ze echt gewonnen hebben
  • uren piepen dat het niet eerlijk verlopen is

Hoezo gezellig spelletjes doen?

Het is juist om deze verschillende reacties dat spelletjes doen zo leerzaam is en dat je ze keer op keer zou moeten doen, juist al het misgaat.

Wat heeft spelletjes doen met faalangst te maken?

In de training Ik leer leren, zijn verschillende spelen opgenomen en de spellen die je met het onderwerp faalangst doet zijn briljant.

Het zijn hele simpele spellen die iedereen wel kent en de grap is dat je de spanning flink gaat opvoeren door voor de start al een moeilijkheidsgraad in te bouwen.
Daarnaast blijf je een beetje vaag met de instructies waardoor er al vrij snel een discussie start over goed of fout.

Wanneer je ook nog een belofte voor de winnaar in het vooruitzicht stelt, heb je alle ingrediënten om tot op detail erachter te komen hoe de deelnemers aan het spel reageren.

De grap is dat hoe iemand reageert op een stom spelletje precies hetzelfde is als de reactie op een taak die lastig is, zoals een toets of examens

Wij zijn gewoonte dieren

Dus als ik deelnemers aan de training Ik leer leren uitnodig voor verschillende spelletjes en hen een beetje onder druk zet, weet ik ook precies hoe zij zullen omgaan met het zelf gaan geven met de training aan leerlingen en met hoeveel vertrouwen ze losgaan.

Want:

The way you do anything, is the wat you do everything

En door te observeren hoe je dit soort simpele spelletjes leerlingen een stap verder helpt, is echt fantastisch.
Je hoeft na zo’n kort spelletjes alleen maar aan een leerling te vragen:

  • Zeg je bij wiskunde ook al bij voorbaat dat het je niet gaat lukken?
  • Denk jij dat je vriendje het toch beter kan?
  • Geef je het op wanneer je twee opgaven achter elkaar niet weet?
  • Blokkeer je op het moment dat de toets voor je neus ligt?

of:

  • Ga je direct in de startblokken en aan de slag?
  • Denk je dat jij het wel gaat fixen?
  • Probeer je het gewoon nog een keer?
  • Weet je van jezelf dat je goed voorbereid bent?

en:

  • Weet jij van jezelf hoe jij lesstof onthoud?
  • Kijk jij altijd geconcentreerd naar hoe iets moet?
  • Oefen je in jezelf mee als het belangrijk is?
  • Maak je een mentale aantekening om je iets te herinneren?

Hoe gaaf is het dat ik na al die jaren coachen en lesgeven bijna kan voorspellen hoe iemand omgaat met druk en hoe iemand wel of niet kan blijven presteren?

Aan de vaststelling heb je trouwens niets!

Op zich heeft natuurlijk niemand iets aan mijn binnenpretjes.
Dat ik al bij voorbaat weet dat die ene leerkracht gaat protesteren tegen de oneerlijkheid en dat de andere juf al direct zegt dat ze niet hoeft te beginnen.

Het wordt pas interessant voor de deelnemers als ze herkennen dat mijn plezier om hun reacties een bedoeling heeft.

Want je kunt iemand wel vertellen dat hij faalangst heeft, maar tegen de tijd dat iemand dat zelf gelooft, beseft die niet meer dat zijn reacties op druk en stress inmiddels gewoontes zijn die allang geen doel meer dienen
En dat die reacties kunnen veranderen!

Stop toch eens met faalangst, concentratieproblemen en motivatieproblemen

Want dat is precies wat we bij de training Ik leer leren doen.
Afscheid nemen, soms na jaren ellende, van je faalangst, motivatiegedoe en concentratieprobleem smoesjes.

Afscheid en een beter alternatief voor je oude gewoontes waardoor je meer plezier en resultaat in leren krijgt

Door interessante testjes, uitdagende spelletjes, confronterende oefeningen en ontdekkingen van je gewoontepatronen, stimuleren we leerlingen om zich bewust te worden wat ze aan het doen zijn wat niet werkt.

Als je weet dat wat je doet niet werkt, kun je kiezen om het anders te doen!

Laat dat nu precies zijn wat de training Ik leer leren doet.
Speels en voorbereidend op werken voor eind basisschool, de brugklas en het tweede leerjaar en stevig confronterend en uitdagend voor examenjaren, MBO-ers en HBO-ers.

Juist omdat ik al zó lang met jonge en oudere leerlingen en volwassenen werk, ontdek ik heel snel wat hun niet zo handige gewoonte is om te leren.

Waarbij het leukste natuurlijk blijft WAT er anders kan en HOE de leerlingen dit kunnen oppakken als ze door hebben waar ze mee bezig zijn?

Word jij ook Ik leer leren trainer?

en ga je net zo genieten als ik hoe dom we in onze samenleving omgaan met het vasthouden aan faalangst, concentratieproblemen en motivatieproblemen terwijl er een uitweg naar verandering is?

Wil je ook Ik leer leren trainer worden?
Meld je aan om de training te kunnen geven aan leerlingen. Je kunt dit online doen of de live training volgen.

Zoek je voor je kind een trainer, dan kun je bij velen in heel Nederland en Belgae terecht via deze link


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)