“Moai is myn dochter, mar jild hat se net”
(mooi is mijn dochter maar geld heeft ze niet).
Mijn pake (opa) had honderden uitspraken, gezegdes en gedichten paraat die bij elke gewenste of ongewenste :-) gelegenheid werden uitgesproken. De moeder van een vriendinnetje kende alle geboortedata van iedereen die ze kende uit haar hoofd, een andere moeder kende alle telefoonnummers en mijn schoonmoeder was een talent in hoofdrekenen. Allemaal geheugen talenten die ooit opgedane kennis paraat hadden.
Geheugentraining
Onlangs las ik twee dagen achter elkaar interessante berichten in de krant.
Het eerste was een nieuw project op een middelbare school in de buurt. Steeds vaker wordt geconstateerd dat kinderen op de basisschool goed kunnen rekenen en schrijven. Na een paar jaar middelbare school is deze kennis echter verdwenen doordat er niet langer wordt geoefend met rekenen en taal. De rekenmachine en en de spellingscontrole hebben deze hersenfunctie overgenomen. Het project omvat opnieuw oefenen met lezen en rekenen. En het haalt de krant omdat het vernieuwend en kennelijk nodig is.
Het tweede bericht is mogelijk nog interessanter. Schrijver Joshua Foer verdiepte zich voor een artikel over geheugenatleten in de technieken van deze liefhebberij. Hij observeerde verbazingwekkende, bijna bovennatuurlijke geheugenprestaties waarbij duizenden getallen betrokken waren. Al doende werd hij er echter zo goed in dat hij er kampioen in werd. Hij ontdekte dat de technieken die werden gebruikt al vanuit de oudheid heel algemeen waren en nu bijna geheel vergeten zijn.
Hij schreef er het boek, ” Het geheugenpaleis” over. Een paleis, wat vlak nadat dichter Simonides van Keos het had verlaten instortte. Hij wist zich nog tot in het kleinste detail te herinneren hoe, wat en wie zich in dit paleis bevonden.
Het trainen van een goed geheugen maakt gebruik van dit gegeven in combinatie met het onthouden van nieuwe informatie.
Leren en onthouden
Kinderen met leerproblemen begeleid ik in de praktijk voor kindercoaching met het bewust leren onthouden van letters, cijfers, woorden en sommen op een manier die voor hen helpend is. In feite is er niets nieuws onder de zon want zo werken ook de spelletjes wie het meeste kan onthouden. Om jezelf te trainen meer te onthouden, is het handig een combinatie te maken van dat wat je wilt onthouden met een soort interne wandeling door je huis, straat of zelfverzonnen gebied.
In feite gaat het dan over de manier van leren die vooraf gaat aan het onthouden van leerstof.
Over het algemeen wordt hier op scholen weinig aandacht aan besteed. Misschien is dat wel een van de redenen waarom kindercoaches zo’n succes kunnen hebben met het helpen van kinderen met leerproblemen. Zij werken veelal met technieken die zijn gebaseerd op deze aloude geheugentrainingsoefeningen. Vaak gecombineerd met NLP technieken. Bovendien worden alle zintuigen optimaal ingeschakeld bij het leerproces.
In Amerika is al onderzocht en beschreven dat de geheugencapaciteit afneemt bij mensen. En dat is eigenlijk heel logisch want hersenverbindingen die niet worden gebruikt sterven af.
De toekomst van het geheugen leren
Sinds de komst van de rekenmachine en de computer zijn we steeds luier geworden om ons geheugen te gebruiken. Sinds ik als student een aantal jaar achter de kassa zat in de supermarkt, roep ik al dat ik het rekenen ben verleerd. Daarnaast is google mijn vriend voor alles wat ik wil weten. Ik merk het soms als ik tijdens de opleiding tot kindercoach iets wil vertellen over een interessant onderwerp wat net even buiten de lesstof van dat moment gaat. Mijn hersenen voel ik bij wijze van spreken kraken en ik heb soms de indruk dat alles wat ik ooit gelezen heb, en dat is heeeel veeeel, in een grote massa rondzwemt in mijn hoofd.
We filosoferen er aan tafel nog even op door. Met name de stelling van Joshua Foer over het overnemen van de wereld door geheugenatleten is interessant, zo houd ik mijn kinderen voor. We worden nu al in Nederland geregeerd door rollebollende kleuters zonder volwassen omgangsvormen (Wilders en co..). Hoe kunnen deze kissebissende kleuters een verstandige visie op onderwijs hebben en wat gebeurt er als de elektronica die ons op een andere manier regeert, wegvalt. Mijn sms-ende, chatt-ende en computerende kroost ziet het niet somber in. Ik maak het nog een beetje erger door ze een massaal dementerende toekomst op hun vijftigste voor te stellen, maar ze zijn niet onder de indruk. Sterker: Dat wordt een dolle boel volgens zoonlief want “dan we tenminste nog met z’n allen.”
En daar ben ik uitgekletst, wens zoonlief wraakzuchtig een dolle hongerige en armoedige boel. Ik denk zelf lekker met plezier terug aan mijn oude pake die mij elke keer weer blij kon maken met zijn “zegjes”, geleerd in 1910 of daaromtrent. Hij is tenminste al dichtend en zeer helder van geest ruim 90 geworden.
En verder ga ik er de komende tijd eens op letten wie ik nog tegenkom die me a la minute een geboortedatum of telefoonnummer kan oplepelen. Ik vrees dat het weinig ontmoetingen zullen zijn…..
Lees ook: Stimulerende ouders goed voor kinderhersenen
Lees ook: Google-en: wat aandacht krijgt groeit
Lees ook: Het effect van slim taalgebruik
Lees ook: Het puberende brein
Lees ook: De hersenen van lerende kinderen
Kun je enige ondersteuning gebruiken of heb je behoefte aan tips, neem gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching. Werken als kindercoach leer je bij de opleiding tot kindercoach.
Wil je regelmatig op de hoogte blijven van nieuwe artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Geef een reactie