Leerproblemen komen veel voor. Ouders en kinderen die hebben te maken met problemen op school maken zich vaak grote zorgen. Kinderen lopen het risico faalangst te ontwikkelen en ouders zijn bang dat het kind kansen misloopt.
Zeker met alle nieuwe huidige normen en de toetscultuur is het grote middenveld van leerprestaties veel kleiner geworden. Immers als de normen scherper worden, is er een grotere kans op uitval aan zowel de bovenkant als aan de onderkant.

Wat nu?

Als een kind op school de verschillende volgtesten en Cito-toetsen niet haalt, is er een probleem. Want het lijntje moet wel gevolgd.
Wat er dan al snel gebeurt is dat er meer van hetzelfde wordt geboden.
Dat wil zeggen de kleuter wordt aangezet tot het leren van de verplichte 15 letters en moet thuis en op school op bijles.
De 8 jarige moet verplicht veel woordjes oefenen, extra rekensommen maken en iedere dag een aantal bladzijden lezen.
De 11-jarige krijgt vele dictee-vellen mee naar huis.

Wat deze kinderen eigenlijk te horen krijgen is dat ze niet goed genoeg zijn. Een hele schoolcarrière lang als het een beetje tegenzit.

Is dat nu allemaal nodig?

Nee, …… denk ik……
Want uiteindelijk leren (normaal gesproken) alle kinderen lezen en rekenen.
Dat geeft hoop, toch?
Bovendien weten we al tientallen jaren dat kinderen van nature zijn afgesteld op leren. De hersenen ontwikkelen zich zodanig dat zo rond het 6 jaar een kind toe is aan lezen, schrijven en rekenen.
Vroeger noemde men dit schoolrijpheid.
Dit werd vooral zichtbaar doordat kinderen bij wijze spreken stonden te trappelen om te mogen schrijven. Trots kwamen ze dan iedere dag met een nieuw geleerd woordje thuis.
Tegenwoordig hoor ik in mijn praktijk voor kindercoaching steeds grotere worstelingen van steeds jongere kinderen die een toets niet halen.
Mijn belangrijkste taak is te kijken wat er nodig is in plaats van meer van hetzelfde te doen. Welke voorwaarden heeft het kind nodig om te kunnen leren. Welke ideeën leven er al bij ouders en kinderen.
Moet een 4-jarige dan extra oefenen met de letters of moet hij buiten spelen als hij helemaal gespannen thuiskomt.

Wat te doen?

Allereerst is het van belang om naar het kind te kijken. Staat het kind open voor leren en kan de leerstof ook werkelijk worden opgenomen of sluit het kind zich af omdat het niet op de goede manier wordt uitgedaagd.
Heeft het kind misschien een manier van leren nodig die niet zo aansluit bij dat van de juf of meester.
Is het kind bijvoorbeeld een beelddenker of een doener? Of is het kind gevoelig voor muziek of de natuur? Kan het kind optimaal presteren als het alleen de lesstof kan verwerken of heeft het kind vriendjes nodig om de lesstof mee door te spreken?

Heb je helder waardoor het kind wordt geprikkeld om te leren waardoor de luiken opengaan dan gaat het als een speer. Kinderen komen zichtbaar tot bloei als ze plezier in leren hebben en worden aangesproken op hun capaciteiten.

Plezier in leren, nieuwsgierigheid naar kennis en meer ruimte voor het eigen tempo en de individuele ontwikkeling zou kinderen veel helpen om hun leerproblemen te overwinnen.

Het goede nieuws is dat het mogelijk is.
Met een aantal kindercoaches zijn we intensief bezig geweest met de onderwerpen leerproblemen, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.
We hebben vooral de voorwaarden voor leren onder de loep genomen en inzicht gekregen in verschillende soorten intelligenties en hoe hier mee te werken. Bovendien hebben we ons bezig gehouden met de vraag  hoe je kinderen bewust kunt laten leren. Daarbij is het ook handig om kinderen aan te leren wat ze zelf kunnen doen om de lesstof te onthouden.
Ellen, Angelique, Liza, Marinka, Greetje, Bernadette, Anneke en Sietske jullie hebben weer een aantal bruikbare gereedschappen toegevoegd aan jullie mandje voor de kindercoach.
Maar het mooiste is dat jullie in staat zijn om ieder op jullie eigen manier kinderen een goed gevoel te geven over hun leerprestaties. En dat is uiteindelijk een eerste voorwaarde voor leren. Een  kind wat gezien, gehoord en erkend wordt, gaat bloeien en het leren gaat automatisch mee.
Veel plezier!

Wil je ook de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief van de praktijk voor kindercoaching aan.

Lees ook: Diagnose dyslexie: Wat nu?
Lees ook: Waarom netheid kan leiden tot dyslexie
Lees ook: De tafels automatiseren
Lees ook: Wat is meervoudige intelligentie
Lees ook: Dyslexie op de snelweg


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)