Zijn moeder maakte zich al een poosje zorgen over hem omdat hij zo weinig weerbaar leek. Hij klaagde bovendien veelvuldig dat hij door een paar jongens werd gepest. Het leek of hij onmachtig was een antwoord te hebben op de uitdagingen waarvoor deze jongens hem stelden.
Toen ik de deur opendeed voor hem en zijn moeder, raakte ik even in de war. Hij was een prachtig kind met zachte trekken en een bijna meisjesachtige uitstraling. Maar schijn bedroog want toen we samen aan het werk waren, bleek verschillende malen hoe taai hij was.
Op onderzoek
Hij vertelde me uitgebreid wat er gebeurde als hij op school en na school een confrontatie had met de jongens waar hij moeite mee had. We namen zijn gedachten en zijn gevoelens over deze situaties door en welke reacties van zijn kant hem hielpen en welke reacties onhandig waren.
Dit gaf hem en zijn moeder al wat meer inzicht in wat er gebeurde en hoe hij zelf kon handelen om zich beter te voelen.
Ik liet hem op het bord een tekening maken van de jongens waar hij last van had, de andere kinderen die belangrijk waren en hemzelf. Wat opviel was dat alle kinderen zich op dezelfde lijn bevonden en dat ze allen ongeveer even groot waren. Dit gaf mij een indicatie dat hij zichzelf in ieder geval ervoer als gelijkwaardig en dat leek mij een goed uitgangspunt.
Ik liet hem ook nog met edelstenen de situatie neerleggen en ook hier verscheen hetzelfde beeld.
Hij gaf aan toch wel een naar gevoel te hebben wanneer de jongens hem zaten te klieren, maar toen ik hem voorstelde dit te onderzoeken met een spel weigerde hij. Vooral omdat het nodig was dat ik hem dan even moest aanraken. Uiteraard respecteerde ik deze weigering.
Wat hij wel wilde, was staan als een boom en voelen hoe de wortels van zijn boom diep in de aarde vastgroeiden. Ik liet hem voorstellen hoe het de boom zou vergaan in een grote storm. Ik lette goed op dat ik hem niet zou aanraken om even zijn wortels te testen. Iets wat ik wel vaak bij andere kinderen even doe.
Hoe verder
Toen we zo op verschillende manieren de kwestie hadden bekeken, drong de vraag zich op wat er moest gebeuren. Hij gaf aan dat het genoeg was en dat hij het wel kon oplossen met deze jongens.
Zijn moeder en ik kwamen tot de conclusie dat de situatie kennelijk was zoals deze was. Hij was in ieder geval in staat de situatie te beoordelen en aan te geven waar hij hulp nodig zou hebben.
En zo nam ik met een vaag gevoel van onrust afscheid, achterblijvend met de vraag of het wel voldoende voor hem zou zijn.
Zijn moeder belde een aantal dagen later. Ze had het gevoel dat er een wonder was gebeurd. De jongen had een rigoureus besluit genomen over zijn kledingkeuze, zijn kapsel en zijn schoolspullen. Hij ging nu na school spelen met deze jongens en koos zelfs voor een andere stripheld.
Dit prachtige kind blijft voor mij een voorbeeld van wat de wijsheid van een kind zelf kan bewerkstelligen en dat het naar alle waarschijnlijkheid meer dan voldoende is dat wij als volwassenen de eigenheid van een kind accepteren en er op vertrouwen dat het kind eigen keuzes kan maken.
Lees ook: Concentratieproblemen in de klas
Lees ook: Smalle schoudertjes van een sterke meid
Lees ook: Het toverstokje lost het op
Lees ook: Grote broers als voorbeeld
Ken je Ik leer leren al? Ik leer leren helpt kinderen met wat ze nodig hebben om te leren leren. Kindercoachmaterialen vind je bij Ninico.nl.
Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach of een bijscholing volgen, kijk dan op de website.
Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching.
De illustratie is gemaakt door Studio Staalkaart
Geef een reactie