Heel vaak is er een link te leggen tussen pesten en weerbaarheid. Over het algemeen zijn kinderen die gepest worden onvoldoende weerbaar.
Naast het (natuurlijk!!) beschermen van het gepeste kind is het noodzakelijk om kinderen te leren weerbaar te worden. Er zijn verschillende vormen van weerbaarheid, onder andere sociale of emotionele weerbaarheid, maar ook heeft weerbaarheid te maken met het hanteren van emoties als woede en agressie.
Het woord agressie doet mensen vaak schrikken omdat het een negatieve bijklank heeft. Het is goed dat kinderen leren voelen dat ze de emotie “woede” hebben en minstens zo belangrijk is dat ze hiermee leren omgaan. Zonder de emotie boosheid wordt de wereld erg gevaarlijk voor kinderen.
Als ik een kind vraag waarmee ik het kan helpen en het zegt tegen mij dat het wil leren nooit meer boos te zijn, ga ik er meteen vol in. Ik vraag dan aan het kind of het oké is dat ik dan direct mag duwen, slaan, schoen, uitschelden of waar ik ook maar zin in heb. Meestal schrikt het kind hier erg van en dat maakt de ruimte vrij om vast te stellen dat het kind misschien wil leren op een goede manier boos te worden en dat boosheid verschrikkelijk belangrijk is om te voelen en dit te leren hanteren.
Ouders geven het voorbeeld én de toon aan
Een kind (te) veel beschermen heeft tot gevolg dat het kind geen gelegenheid krijgt om zijn eigen kracht te voelen en te uiten. Als ouders kinderen stelselmatig intomen bij boosheid, door het bijvoorbeeld te verbieden of een emotioneel beroep te doen door verdrietig te worden, leren kinderen dat boosheid, woede en agressie zaken zijn die onderdrukt moeten worden.
Onderdrukking van emoties leidt altijd tot een uitbarsting op een andere tijd, plaats en situatie!!
Anderzijds leren ouders die hun kinderen stimuleren om eerst de klap uit te delen dat je door agressie je doelen behaald.
Evenwicht en een goed voorbeeld van ouders in het omgaan met woede en boosheid geeft kinderen de kans om vol zelfvertrouwen en zelfbewust de eigen kracht te kennen. Zonder manipulatie en “spelletjes” kan het kind krijgen wat hij verlangt. En wordt hij gefrustreerd in zijn wil en verlangens dan laat hij gepaste boosheid zien die wegebt zodra het eruit is.
Gewoon assertief zijn en authentiek laten zien van emoties
Hoe werk je aan gezonde weerbaarheid, eigenwaarde en zelfvertrouwen?
- Laat je kind weten dat het goed is zoals het is, met alle aangename en onaangename trekjes en gewoonten
- Je kind heeft het recht door iedereen goed behandeld te worden en mag dit uitstralen
- Leer je kind dat het duidelijk NEE en zijn eigen mening mag zeggen
- Leer je kind verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen gedrag
- Ieder gedrag roept een reactie op van een ander, leer je kind over actie en reactie
- Stop met de schuld neerleggen bij een ander. Kijk naar het eigen aandeel en beoordeel wat je kind anders had kunnen doen
- Laat je kind leren van zelfbewuste kinderen, hoe staan ze, hoe kijken ze om zich heen en op welke toon praten ze
- Laat je kind zich gedragen als een trotse leeuw die brult als de koning van de dierenwereld
- Oefen, oefen, oefen en oefen met situaties en geef extra aandacht en complimenten over dat wat al goed gaat
- Relativeer en zorg ervoor dat je zelf rustig blijf als ouder en niet meegaat in verontwaardiging en afwijzing van plagers en pesters, hoe moeilijk dit ook is
- Laat je kind weten dat het goed is zoals het is, met alle aangename en onaangename trekjes en gewoonten
Iedereen die weet heeft van pesten en gepest worden, zal ooit gemerkt hebben dat zelfbewuste en weerbare mensen respect afdwingen. Ze worden zeker wel geplaagd maar lijken een natuurlijke afweer te hebben om gepest te worden.
Zij kennen ook het verschil tussen plagen en pesten en lijken een soort tefal laagje te hebben voor vervelende opmerkingen van anderen. Opmerkingen komt niet binnen en raakt niet hun gevoel van eigenwaarde in negatieve zin.
Jonge kinderen hebben nog vaak die authentieke en zelfbewuste manier van doen. En het mooie…….. dat begin en die start van de allereerste ervaring van zelfbewustzijn, die zit in ons allemaal. we hoeven dat alleen nog maar te her-inneren.
Lees ook: Het effect van de roze olifant……
Lees ook: Wie heeft de regie in huis?
Lees ook: Boos kind en onmachtige ouders
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: Je eigen ruimte innemen en je grenzen afbakenen
Lees ook: De juf heeft een boos hoofd en een harde stem
Lees ook: Je kind als verlengstuk van jezelf?
Lees ook: Een muur om je heen kan heel goed zijn
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: Waarom visualiseren van grenzen niet lukt
Lees ook: Waarom kwetsen ouders hun kinderen
Het is normaal als je een beetje onzeker bent als je aan een nieuwe uitdaging begint. Gezonde spanning voelen we allemaal. Naarmate je meer bedreven wordt in het uitvoeren van de handeling (zoals dansen, presenteren, openbaar spreken etc.) neemt je zelfvertrouwen toe. Zelfvertrouwen is soms niets anders dan een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens doen. Ingewikkelder wordt het als je weinig zelfvertrouwen hebt door een laag zelfbeeld. Een laag zelfbeeld wil zeggen dat je negatief over jezelf denkt en weinig geloof hebt in eigen kunnen. Een laag zelfbeeld wordt veroorzaakt door negatieve innerlijke overtuigingen, zoals ‘ik kan het niet’ of ‘ik ben waardeloos’ Helaas zijn negatieve overtuigingen vaak onbewust. En wat je niet weet kun je ook niet veranderen. De eerste stap naar verandering is daarom bewustzijn. Door je bewust te worden van negatieve overtuigingen kun je zien wat voor negatieve invloed de overtuiging op je leven heeft. De volgende stap is het aanpakken van de negatieve overtuiging.