Kout, viets, huisen, mener, miden …….
Nee, dit zijn geen typefouten maar spellingfouten zoals kinderen met of zonder dyslexie ze maken.
Leren schrijven is nog niet gemakkelijk en vooral de Nederlandse taal is een erg lastige omdat er zoveel spellingsregels zijn. Het is bijna ondoenlijk om deze allemaal te leren. In mijn praktijk heb ik een hele dikke map met spellingsregels; dat wil je eigenlijk geen kind aandoen om daarmee aan de slag te gaan.
Naast de vele spellingsregels is onze taal zo ingewikkeld doordat de uitspraak en de spelling vaak niet overeenkomen. Je ziet dat kinderen met dyslexie de neiging hebben fonetisch te schrijven. Grappig is dat op msn en in sms’jes vooral de gesproken taal wordt gespeld.
Maar wat heeft netheid met dyslexie te maken?
Als Nederlands volkje houden we van properheid en netheid. Ook in de klas is dit een belangrijke waarde. Een goede zaak, maar laten we het niet overdrijven want het volgende gebeurt op de meeste scholen bij de spellinglessen.
e d
Kou(t)d… f(v)iets,…. hui-s-zen,…. menVer,…. midVen……
Snapt u het nog? Als je goed kijkt zie je wel hele rare woorden, toch???
Wat er gebeurt bij kinderen, en met name bij kinderen met neiging tot dyslexie, is dat ze een verkeerd woordbeeld in hun geheugen plaatsen.
Belangrijk om te weten is dat jonge kinderen nog vooral leren door te kijken en hun visuele geheugen hiervoor gebruiken. Als je op deze manier fouten gaat corrigeren komt het nooit meer goed bij de beelddenkende kinderen, want het geheugen waarin woorden worden opgeslagen wordt op deze manier één grote puinhoop.
Dus wat is de oplossing?
Lekker foute woorden weg krassen in de schriften of het verkeerde woord helemaal weggummen. Opnieuw beginnen en het woord op de juiste manier schrijven. En weer opnieuw als het nog eens fout gaat……
En wil je het nog extra inprenten, laat het woord dan eerst heel bewust bekijken, noem het op en schrijf het dan pas op.
Dus: koud, fiets, huizen, meneer en midden.�
Da’s toch veel beter zo en makkelijker om te onthouden?
Lees ook: De luikjes dicht bij leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen bij leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Het probleem oplossen waar het hoort
Lees ook: Eruit halen wat er in zit?
Lees ook: Doorleren in de vakantie?
Lees ook: Doe de cupsong
Lees ook: Waarom verliezen zo belangrijk is
Lees ook: Concentratieproblemen: wat speel er echt?
Lees ook: Luikjes open, luikjes dicht: Voorwaarden om te leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om beter te leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Moed moet…
Ken je Ik leer leren al?
Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
Materialen voor kindercoaching koop je bij Ninico
De illustratie is gemaakt door Bianca Snip
Bedankt voor een interessante blog
En de hoofdletter A is niet perse van “aap”. Ik hoorde onze zoon (nu 26 jaar) nog niet zo lang geleden zeggen, dat hij dat nooit had begrepen. Voor hem was het de A van een simpel getekend huisje :))
Zo heeft hij alle letters geleerd, vertelde hij. Maar toen hij het een kind wilde uitleggen, begreep die daar weer niets van, hahah
Het is dus ook hier belangrijk om te vragen en niet in te vullen.
En zo leuk vind ik dit, elke keer als ik weer zo iets verrassends tegen kom.
Laten we blijven kijken naar de mens en niet naar de handicap!
Dyslexie is een aangeboren leerstoornis. Niets wat een kind nu doet of laat kan hiertoe leiden zoals de titel suggereert. Daarnaast hebben mensen geen ‘neiging’ tot dyslexie. Je hebt het of je hebt het niet. Net zoals blauwe of bruine ogen.
Op basis waarvan doe je de uitspraak dat dyslexie aangeboren is? Bij de meeste kinderen wordt de diagnose namelijk niet gedaan op basis van een hersenscan of onderzoek van de ‘genen’ voor zover dat mogelijk is. Ik ben wel benieuwd naar je bron.
“Over het ontstaan is nog veel discussie, maar doorgaans neemt men aan dat de oorzaak van het leesprobleem gelegen is in het slecht functioneren van fonologische taalverwerking.” (Neurobics, Z.D)
Ik ben dus wel benieuwd welke theorieën jij hebt gebruikt of in het geval dat je zelf onderzoek heb verricht, hoe dat dan tot stand is gekomen. De vergelijking met blauwe en bruine ogen lijkt mij wat kortzichtig, maar licht mij in als u meer weet dan ik.
Woordbeeld, oh zo belangrijk dus helemaal eens met Tea dat we vooral moeten uitgummen en verbeteren.
Maar wat ik ook zo enorm mis in het huidige taalonderwijs in groep 3-4-5 is werken in let-ter-gre-pen! En begin nou niet over klankgroepen want dat is alleen maar buiten gewoon verwarrend. Het gaat over ‘een greep/groepje letters’! Lang leve Bakkertje Deeg en de (top down) Aap Noot Mies!
leukerlerenleren.nl
Dank je wel voor de toevoeging.