Een echte fan was hij. Hij wist me veel bijzonderheden te vertellen over voetbal. Hij kende alle spelers van de club waarvan hij fan was en hun prestaties van de afgelopen jaren. Natuurlijk voetbalde hij zelf ook en hij was al eens uitgenodigd door zijn favoriete voetbalclub. Hij had toen allerlei cadeautjes gekregen waaronder een T-shirt met handtekeningen.
Maar het aller-aller-allermooiste was de voetbal met alle namen van de spelers. Die zou hij zijn hele leven bewaren, dat wist hij zeker.
Op school was het vaak best moeilijk voor hem, hij had last van dyslexie, was een echte beelddenker en haalde regelmatig alle letters door elkaar. Ieder dictee had hij veel fouten zo vertelde zijn moeder. Hij wist me trouwens niet te vertellen hoeveel hij meestal goed had, maar wel precies hoe veel hij er fout had. Zijn juf liet hem dit weten en het stond in rode cijfers bovenaan.
Dat hij van de 25 dicteewoorden toch meestal meer dan de helft goed had en dan ook regelmatig wel eens boven de 18 woordjes, daar had hij nooit bij stilgestaan omdat alleen de fouten telden en de rest er niet toe deed.
We gingen hard aan de slag met het alfabet. Hij kon de letters niet goed vinden in zijn hoofd en had geen idee of ze er überhaupt wel waren. Hij vond het wel een goed idee om de letters van het alfabet goed in zijn geheugen te zetten en koos natuurlijk voor een voetbal om de letters op te slaan. Hij maakte mooie duidelijke, fluorescerende letters op zijn voetbal die hij goed kon zien.
De volgende keer gingen we met woordjes aan de slag en zodra hij een woordje goed voor zich zag schoot hij hem met de lettervoetbal in het doel. Daarna schreef hij zonder uitzondering de woorden allemaal foutloos op het bord. Zelfs de moeilijke woorden voor groep 8 die hij nog helemaal niet hoefde te kennen, maar die we even probeerden omdat het zo fijn goed ging. Zijn glimlach werd breder en breder. Dit kon ie toch maar even….
Hij zou zijn dictee voortaan op deze manier gaan leren en zijn moeder zou hem hiermee helpen. Ze waren blij dat ze een manier gevonden hadden die hielp om zijn dictee makkelijker en leuker te leren en hij zou er voortaan óók op letten hoeveel hij er goed had.
Lees ook: Leren als een vlinder
Lees ook: Ik kan rekenen
Lees ook: Is je kind en giraf of een aap?
Lees ook: Onderwijs een nachtmerrie?
Lees ook: Wat aandacht krijgt, groeit
Lees ook: Is je kind een paard of een ezel?
Lees ook: De kindercoach als vertaalmachine
Lees ook: De kindercoach is een stoplicht denker
Wanneer je hulp nodig hebt dan kun je contact opnemen met de praktijk voor kindercoaching. Als je kindercoach wilt worden, lees dan over de opleiding tot kindercoach. Wil je regelmatig berichten ontvangen over alles wat heeft te maken met kinderen, geef je dan op voor de nieuwsbrief.
Ken je Ik leer leren al?
De illustratie is gemaakt door studio staalkaart
Geef een reactie