Ieder mens wil graag ergens bij horen, of dit nu de familie is of de school, je werk of een vriendenclub. Ieder mens heeft op het gebied van relaties dezelfde behoeften.
Waar we vaak niet zo bij stil staan is dat iedere groep van welke aard dan ook zijn eigen regels en wetten blijkt te hebben. Het lijkt immers zo vanzelfsprekend dat je ergens wel of niet bij hoort. Mensen hebben vaak een onbewuste antenne voor of iets klopt of niet. Dit noemen we het persoonlijke of het groepsgeweten.

Wat zijn nu de regels en wetten van een groep:

!  De behoefte om ergens bij te horen, wat ervoor zorgt dat er een binding ontstaat tussen mensen.

! De behoefte aan veiligheid en sociale regels die gevormd worden door het respecteren van de juiste volgorde in een groep, bijvoorbeeld op leeftijd, de meeste ervaring,  de eerste of laatste.

! De behoefte aan een evenwicht tussen geven en nemen.

Naast deze algemeen menselijke behoeften speelt het persoonlijke of groepsgeweten een belangrijke rol om deze behoeften te vervullen. Als je iets doet wat tegen de groepsregels ingaat loop je het risico dat je wordt buitengesloten. Dit is soms in conflict met trouw zijn aan jezelf. Je gedrag wordt dan bepaald door wat het zwaarste weegt.
Als in een klas het nieuwste of jongste kind een hoofdrol mag spelen in de belangrijkste musical ontstaat er bij kinderen en ouders vaak veel rumoer.
Als de één altijd maar geeft en de ander neemt, raakt er ook iets verstoord in de behoeften tussen mensen. Men voelt vaak zeer nauwkeurig aan welk evenwicht juist is.

Wat heb je nu aan deze kennis:
Wanneer een kind of een ouder een onverklaarbaar probleem ervaart kun je eens verder gaan kijken dan je neus lang is. Zijn er zaken die spelen op school of in de familie. Welke rol neemt het kind op zich bij bv een echtscheiding. Wie zorgt er voor wie en is dat wenselijk.
In veel gezinnen, maar ook op school en werk nemen kinderen gevoelens en emoties over van hun ouders of leerkrachten. Kinderen doen alles voor hun ouders. Onbewust proberen ze hun ouders of leerkracht te helpen,  Maar ook ouders zijn weer kinderen van hun ouders. En die hebben ook vaak onbewust problemen meegenomen in hun gezin vanuit hun eigen familie.  Hierdoor kunnen kleine en grote problemen ontstaan.
Door stil te staan bij de behoeften van ieder mens en te onderzoeken waar het wringt kun je de onbewuste manieren die een kind of ouder stuurt in zijn gedrag zichtbaar en bespreekbaar maken, waardoor er meer ruimte komt voor een oplossing.

De Praktijk voor Kindercoaching werkt contextueel en systeemgericht.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)