MeisjeMoeder wilde graag een afspraak voor haar dochter maken omdat ze dacht dat haar dochter met dyslexie een beelddenker was, en ze geloofde dat ik haar dochter zou kunnen helpen.
Deze moeder klonk wanhopig aan de telefoon en barstte bijna in huilen uit.
Ze maakte zich ernstig zorgen over haar dochter die onlangs voor dyslexie was getest en de test uitslagen zagen er somber uit.
En omdat de resultaten op het VMBO ernstig achterbleven met de verwachting, maakte ze zich nog meer zorgen over de toekomst van haar kind.
Inmiddels was dochterlief begonnen te puberen en nog minder gemotiveerd om iets aan haar schoolwerk te doen.
Het hele gezin had hinder van de spanning die school met zich meebracht.
Ik vroeg door over hoe moeder en dochter omgingen met school, de veranderingen die de puberteit met zich meebracht, de resultaten en welke begeleiding er al had plaatsgevonden.

Wat vindt dochterlief er zelf van?

Moeder vertelde dat haar dochter zelf helemaal geen problemen had met haar dyslexie en het prima naar haar zin had op school. Ze had vriendinnen en verschillende hobby’s. En ze wilde al helemaal niet naar een coach, zoveel was wel duidelijk. En haar resultaten zou ze wel verbeteren door vaker huiswerk te maken.

Wie heeft er een probleem?

Moeder had het er bijzonder moeilijk mee en het werd steeds meer duidelijk dat niet de dochter maar moeder een probleem had.
Ik vertelde moeder dat een afspraak met haar dochter weinig tot niets  zou opleveren want een onwillige puber coachen voor dyslexie, waar ze zelf geen enkele last van ervaart, zal weinig zoden aan de dijk zetten.

Ik besprak met moeder wat de sterke kanten van haar dochter waren, wat ze wel goed deed, de toekomstplannen die ze had en hoe al bleek dat ze wél kon slagen op school.

Uiteindelijk ontdekte moeder dat haar dochter veel positiefs liet zien en een vrolijk en opgeruimd kind was die zelf geen last had van haar dyslexie. En dat het misschien zelfs contraproductief werkte dat er op dit moment zoveel druk op haar school resultaten werd gelegd waardoor de dochter zich steeds meer afsloot.
Ik gaf moeder nog wat tips voor haar dochter en hoe ze zelf kon omgaan met haar zorgen en het pubergedrag van haar dochter. Mocht ze desondanks toch nog hulp nodig hebben dan konden we altijd een nieuwe afspraak maken.
Aanmerkelijk meer opgelucht en positiever beëindigde moeder het telefoongesprek.
Nog steeds heb ik niet kennis gemaakt met de dochter en ik verwacht dat ze inmiddels al ver gevorderd is met haar school carrière.

Lees ook: Je eigen ruimte innemen
Lees ook: Wat als je er niet bijhoort
Lees ook: Reken af met kwetsende pijlen
Lees ook: Een muur om je heen kan heel verstandig zijn
Lees ook: Leer je boosheid uiten op een gezonde manier
Lees ook: Van je best doen, word je erg moe
Lees ook: De kindercoach als Tomtom
Lees ook: Alleen met de luikjes open kun je leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om beter te leren
Lees ook: Waarom ouder aanwezig zouden moeten zijn tijdens coaching en therapie

Wil je ook leren kinderen te begeleiden en de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach of op de website voor Ik leer leren
Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek
De materialen voor de kindercoach vind je in de webwinkel….
De illustratie is van Bianca Snip


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)