Afwachtend kwam hij binnen en hij beantwoordde mijn vraag bevestigend dat het best wel spannend was om bij mij te komen.
Op school ging het niet helemaal goed met hem. Hij had last van dyslexie en kon zich slecht concentreren. Nadat we vastgesteld hadden dat hij toch heus een leuk en slim kind was dat al zo veel had geleerd, gingen we aan de slag met het alfabet en makkelijke en moeilijke woorden.
Hard en geconcentreerd werken
We hadden samen plezier, werkten hard én geconcentreerd. Hij deed heel goed zijn best en trok zo nu en dan wit weg, zo goed concentreerde hij zich. Dat was bijzonder want met het concentreren ging het toch mis in de klas ?
Wat gaat er mis in de klas?
Samen gingen we op zoek naar hoe dit nu kon. Het bleek dat hij in de klas alles opmerkte wat er gebeurde en hij wilde ook graag overal aan meedoen.
Wij werden het samen eens dat het best wel handig is als je je kunt afsluiten voor het lawaai van andere kinderen en dat je veel meer leert als je kunt blijven luisteren naar de meester.
We gingen hiermee aan het werk en ook nu deed hij weer heel geconcentreerd mee. En daarmee bewees hij dat hij zich goed kon concentreren.
Wat gaat er wérkelijk mis in de klas?
Na een maand kwam hij weer met zijn moeder. Hij vond dat het een stuk beter ging, maar zijn moeder had van de meester gehoord dat dit zeker niet het geval was.
We moesten dus opnieuw op speurtocht want volgens hemzelf kon hij zich echt beter concentreren. De meester vond echter dat hij nog veel te veel door de klas praatte en te weinig concentratie vertoonde tijdens zijn werk.
Samen gingen we op zoek naar wat er aan de hand was waardoor hij onvoldoende kon werken in de klas en opeens waren er de tranen.
Het verdriet was groot en eenzaam
Hij kon leuke verhalen vertellen, had ook een goed doordachte mening over alles wat er op school gebeurde en iedereen luisterde graag naar hem. De meester vond dat andere kinderen ook aan de beurt moesten komen voor hun verhaal en toen was het een keer gebeurd dat hij zich niet serieus genomen voelde.
Gaandeweg het jaar voelde hij zich steeds minder gezien, gehoord en serieus genomen door zijn meester en het verdriet werd groter.
Hij was toch heus dol op de meester!!
En om aan zijn behoefte te voldoen om gezien en gehoord te worden door zijn leuke meester ging hij steeds vaker en harder aandacht vragen tijdens de les met als gevolg……………………meer frustratie bij beiden.
Nu we de oorzaak hadden gevonden, konden we hier goed mee aan de slag en we maakten een plan hoe zijn behoefte aan aandacht en gezien worden goed kon worden opgevuld.
En nu hoeft hij niet meer door de klas te roepen, hij mag zijn verhaal vertellen op zijn beurt, kan er goed tegen dat de andere kinderen soms wat meer aandacht krijgen én zijn resultaten op school gaan vooruit.
Ik ontdekte een aanpak die echt helpt bij concentratieproblemen
Steeds opnieuw kwamen er kinderen in mijn praktijk die feitelijk hele andere problemen bleken te hebben dan een concentratieprobleem.
Alleen… ze vertoonden wel alle bekende ‘symptomen’ van concentratieproblemen.
Ik ontdekte gaandeweg waar de werkelijke oorzaken te vinden zijn en hoe je vandaaruit moeilijkheden met concentratie wél effectief kunt aanpakken. Zo heb ik door de jaren heen honderden kinderen en pubers weer op de rit geholpen.
Meer artikelen:
Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet
Lees ook: Het waarom van friemelen
Lees ook: Mijn imago is van mij
Lees ook: De make-over van een onderpresteerder
Lees ook: 13 tips voor concentratie problemen
Lees ook: Oplossingsgericht denken over concentratieproblemen
Ik herken vooral het eerste stukje: alles opmerken in de klas, bezig met wat gebeurt er; waar gaat het over? Mijn dochter benoemt dit ook, daarbij is ze ook heel nieuwsgierig en hulpvaardig. Wat voor tips heb je in het afsluiten? Ze zit in groep 7 en is 11 jaar.
Dag Moeke,
Ieder kind heeft zijn eigen manier geleerd om zich af te sluiten voor indrukken van buitenaf. Jonge kinderen doen dit vaak door met hun knuffel te spelen, te duimen of bewegingen te maken in hun gezicht met een soort doekje.
Voor oudere kinderen is het slim om te kijken hoe ze computeren of voor de tv zitten. Als ze hetzelfde in de klas doen hebben ze hun manier gevonden. Praat er maar eens over met je dochter.
Wil je dit iets beter uitleggen ajb? De concentratie is er bij tv en computer. Hoe kan ik mijn dochter uitleggen dat ze t zo ook in de klas kan doen? Puur om de reacties van haar klas te vermijden omdat ze stoort na een bepaalde tijd.
Je geeft zelf al het antwoord. :-)
Alleen je dochter kent nl het antwoord en jij hoeft alleen te vragen. Hoe doe je dat bij de tv.. Hoe ku je het dan in de klas doen?
Als ik echter lees dat ze in de klas stoort zou ik me kunnen voorstellen dat ze behoefte heeft aan aandacht van klasgenoten en dit op een negatieve manier doet. Dan zou ze kunnen leren hoe ze op een positieve maniet aandacht van klasgenoten kan krijgen…
Hallo, vorig jaar werd ik door de coach van mij dochter van 8 aangesproken dat hij het vermoeden had dat mijn dochter wel een dyslexie kon hebben en dat hij voorstelde om een test te doen. Ik had al weinig vertrouwen in deze onderwijzer en toen kon ik hem helemaal wel door het toilet trekken. Dat vermoeden is namelijk bij ons thuis geen een moment geweest. Onze dochter is een geweldig open en vrolijk kind, ze leest en rekent gewoon thuis en ook bij het schrijven zien wij helemaal geen tekenen van dyslexie. De test heb ik dan ook verboden en geëist dat m’n dochter het daarop volgend schooljaar niet meer bij deze coach mag zijn. Inmiddels is onze dochter nu dan al weer vanaf september jl.. bij een andere coach maar die zit nu weer steeds te zeuren dat m’n dochter zich niet kan concentreren en vraagt toestemming om bepaalde test te doen. Nogmaals, thuis zijn er geen problemen, ze doet bv rekentuin en taalzee van haar niveau prima en ook voorlezen en schrijven doet ze thuis prima. Wat moet ik hier nu mee? Mn dochter zit nu in groep 6 en is 9 jaar. De school is een vrije school enigszins vergelijkbaar met een montessorischool. Zou dat voor haar te weinig discipline hebben? Want ze heeft wel duidelijk leiding nodig om bij de concentratie te blijven.
mijn zoon heeft ook concentratieproblemen, thuis kan dit redelijk worden opgevangen, maar wat doen we met op school, meer bepaald de examens.
Hoe lossen we dit op?
heb je mss wat tips?
alvast bedankt!!
Dag Inge,
Bedenk eens wat er werkelijk speelt in plaats van een concentratieprobleem.
Lees hier maar eens verder: https://www.kindercoachingfriesland.nl/2012/06/concentratieproblemen-bestaan-niet/
Wellicht geeft dat meer inzicht.