Anne van Wageningen: Vanaf de geboorte van mijn oudste kind, nu 12 jaar geleden, heb ik 7 jaar als docent in het voortgezet onderwijs gewerkt.
Voornamelijk op de MAVO, onderbouw HAVO en bovenbouw VMBO basis- en kadergerichte leerweg.
Zitten kinderen wel op de juist plek binnen het onderwijs?
Hoe “lager” het niveau, hoe meer kinderen er waren die niet op hun plek zaten.
Ongeveer de helft van de klas zat op het juiste niveau qua moeilijkheid en werkdruk.
Maar de andere helft duidelijk niet.
Gedrag als signaal!
Druk, ongeconcentreerd gedrag vertonen, gedemotiveerd zijn, huiswerk niet maken en leren, probleemgedrag thuis en op straat vertonen en toch redelijke cijfers scoren op de toets.
Alhoewel wel aflopend naarmate ze in hogere jaren kwamen.
Die zitten beneden hun niveau te werken!, dacht ik.
Bij navraag bleek ook dat velen van hen begonnen waren in brugklas HAVO of VWO.
Wat is hier gebeurd?!!
Had ik het maar geweten….
Sinds ik opgeleid ben als Ik Leer Leren trainer, moet ik vaak denken aan deze laatste groep leerlingen. Wist ik toen maar wat ik nu weet, dan had ik ze stuk voor stuk de Ik Leer Leren training kunnen aanbieden en waren ze daar op veel fronten een stuk beter van geworden.
Cognitief gezien, IQ-wise, konden deze kinderen dus prima HAVO of VWO doen.
Hoe kwamen ze dan toch via de MAVO op het VMBO terecht?
- “Hij deed zijn best niet”
- “ze deed niets aan school
- “hij wilde alleen maar gamen”
- “ouders zijn nooit thuis”
- “ze vindt andere dingen belangrijker”
- en zo nog vele redenen werden door collega’s genoemd als ik ernaar vroeg.
Nu weet ik: heel hoogstwaarschijnlijk hebben deze kinderen nooit geleerd HOE ze moeten leren.
Net als kinderen die op de HAVO en het VWO zitten. Die konden alles als vanzelf op de basisschool!
Voorbeelden uit de praktijk naar aanleiding van de training:
Jongen 12 jaar
Tijdens de training kwamen we erachter dat hij hartstikke beelddenker is.
Hij was onrustig in de klas omdat hij de uitleg van de leerkracht niet goed kon verwerken.
Daarna is hij met de uitleg mee gaan tekenen, is filmpjes gaan opzoeken over de lesstof, en de ADHD-vermoedens waren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Hierdoor kan ik veel beter luisteren en onthouden wat de meester zegt”.
Meisje 15 jaar
Naast individuele coaching zijn we begonnen met Ik leer leren, om haar bewuster te maken van haar kwaliteiten die ze op school kan gebruiken.
Hierdoor heeft ze meer controle gekregen over zichzelf en haar leerproces, waardoor ze ook haar angst onder controle kreeg en stap voor stap weer naar school durfde.
Jongen 13 jaar
Een jongen uit 1 gymnasium zag zijn cijfers in de loop van het jaar flink naar beneden zakken.
Studievaardigheden zijn andere vaardigheden
Studievaardigheden zijn echt totaal andere vaardigheden dan de dingen die kinderen leren tijdens Ik Leer Leren.
Want “een planner invullen” of “je agenda bijhouden” klinkt heel leuk hoor, en is ook zeker belangrijk, maar voor elk kind is het weer anders hoe hij of zij op dat punt komt.
De een heeft andere voorwaarden nodig om te kunnen plannen dan de ander.
Dat komt doordat ieders brein anders in elkaar zit en ieder kind andere ervaringen in het leven heeft opgedaan die in het brein opgeslagen zitten.
Ingaan op precies de kern van faalangst verschilt per leerling
Omgaan met faalangst zit ook niet in de lessen studievaardigheid.
Wanneer heb je last van negatieve gedachten en hoe buig je die om naar positieve?
Niet in een standaard verhaal, maar nauw aansluitend bij het betreffende kind.
Diep erop ingaan zodat de kern van de faalangst kan worden aangepakt.
En hoe leren omgaan met concentratie?
Zo ook met concentratie. “niet uit het raam kijken!” hoorde ik regelmatig een docent zeggen.
Terwijl ik nu weet dat dat voor sommige kinderen juist een modus is voor concentratie.
In Ik Leer Leren komen kinderen te weten waarom ze zich soms moeilijk kunnen concentreren en wat ze helpt om wel te kunnen concentreren.
Ook dat is op maat.
Want voor ieder kind werkt concentratie weer anders.
Hoezo geen motivatie?
Hetzelfde geldt voor motivatie.
Een kind komt erachter hoe gemotiveerd het is voor school en leren, en waarom dat zo is.
En ook wat hij wil veranderen daaraan en hoe hij dat kan doen.
De spiegel voorgehouden om te leren leren
Kinderen krijgen door de Ik Leer Leren training op zeer laagdrempelige wijze een spiegel voorgehouden. Ze leren regie te nemen over zichzelf en hun leerproces.
Ze doen ontdekkingen over zichzelf die ze nooit gedaan zouden hebben op deze leeftijd zonder de training.
Ze kunnen reflecteren op zichzelf en verandering aanbrengen waar dat nodig is.
Zulke belangrijke vaardigheden voor pubers in deze tijd!
Ik hoop vanuit mijn hart dat heel veel ouders inzien dat ze hun kind, maar ook zichzelf, een enorm cadeau geven met deze training.
Het is eerlijk waar de beste voorbereiding voor je kind op het voortgezet onderwijs, een overweldigende wereld (minimaal) het eerste jaar.
En ook voor kinderen die gewoonweg niet weten hoe ze moeten leren (ook hoogbegaafde kinderen), of het enorm saai vinden, ook al zitten ze al in het eindexamenjaar.
Het maakt niet uit.
Voor elk kind en zelfs elke student is deze training het allerbeste wat je kan doen voor je eigen ontwikkeling.
Aanmelden dus!
Dit is een bijdrage van Anne van Wageningen
– Praktijk BIJ ANNE Coaching –
Anne is duidelijk, eerlijk, liefdevol, open en gevoelig en een enthousiaste Ik leer leren trainer.
Ben je ook op zoek naar een prachtig programma waarmee je leerlingen helpt het beste uit zichzelf te halen?
Lees meer over de Ik leer leren training en hoe je bij ons team kunt horen.
Zoek je voor je kind een Ik leer leren trainer? Kijk dan wie er bij jou in de buurt actief is.
Meer artikelen:
Lees ook: Concentratieproblemen: Wat speelt er echt?
Lees ook: Is leren een nieuwe vorm van kinderarbeid?
Lees ook: Alle tips voor faalangst op een rij
Lees ook: Nadruk op taal en rekenen helpt niet
Bekijk ook: Hoe begeleid je je puber voor op het examen?
Bekijk ook: Is overhoren nuttig?
Bekijk ook: Executieve functie: Flexibiliteit
Geef een reactie