Het blijft interessant dat er in het voorjaar altijd een aantal hulpvragen komt van ouders die zich zorgen maken over hun kind in groep 8.

  • Want o jee, straks na de zomer moet hun kind naar ‘de grote school’ en gaat hij dat wel redden?
  • Hij heeft dan wel met veel hulp de juiste Cito score gehaald, maar weet nog niet zo goed hoe hij moet leren leren.
  • En dan die faalangst die er nu al is
  • Straks moet hij ook nog met allerlei nieuwe kinderen omgaan. Wat als hij gepest gaat worden?

Dit soort zorgen noemen wij hier thuis altijd: huilen voor je klappen krijgt.

Uiteraard kent iedere ouder zijn kind het beste, maar dat wil nog niet zeggen dat het nuttig is om jezelf en vooral je kind al te belasten met wat mogelijkerwijs en heel misschien zou kunnen gebeuren!

En toch is dit wat ik al jaren meemaak.

Het meisje wat gepest dacht te worden

Zo was er vele jaren geleden een meisje met haar moeder die zich allebei vreselijk zorgen maakten of het straks op de fiets door de groene weilanden wel goed zou gaan.
Want ze dachten dat er veel kinderen onderweg gepest zouden gaan worden.

Uiteraard bevroeg ik hen zorgvuldig waarover ze zich precies zorgen over maakten.
Ik kreeg een heel scala te horen waar vooral het meisje van wakker lag.

Hele scenario’s kreeg ik te horen.

Ik verbaasde me over de fantasie en de reikwijdte van de gedachten en bereidde me al voor op het laten instorten van de hele zorgenpyramide.

Vooral dochter was helemaal in verhalen en zorgen verstrikt geraakt.

Tijd voor actie

Binnen twintig minuten hadden we het hele bouwwerk van scenario’s aan flarden geschoten.

Het enige wat ik hiervoor hoefde te doen was vragen naar bewijslast.
Binnen een paar minuten zaten ze me met open mond aan te gapen want hoe hilarisch was het.
Dit meisje:

  • was al verschillende keren verhuisd en opnieuw begonnen op een school
  • ze had steeds binnen de kortste keren nieuwe vriendinnen gemaakt
  • in no time had ze zich elke keer weten aan te passen aan nieuwe geschreven en ongeschreven regels
  • ze had nog nooit gehoord dat er onderweg naar de nieuwe school brugpiepers vermoord werden of tenminste gemolesteerd
  • in het dorp had ze de grote meiden en jongens wel eens ontmoet en ze leken haar wel aardig
  • de school die ze had uitgekozen leek haar bij nader inzien een veilige en gezellige plek

Zo waren we er binnen drie kwartier wel uit dat ze geen enkele reden had om te denken dat zij gepest zou kunnen worden.
Dankzij alle bewijslast die we met veel plezier tot verbazing van henzelf hadden gevonden.

Sterker nog, ze vertrokken zelfbewust en vol zelfvertrouwen want bewijzen uit het verleden geven garanties voor de toekomst!

Je zorgen maken over dingen die nog komen

Nadat ik na dit meisje nog vaker dit soort vragen kreeg over faalangst, mogelijke leerproblemen, angsten voor schoolkampen en zorgen over toetsen en weet ik wat allemaal niet meer, gingen de sessies steeds sneller.

Sterker nog, de meeste kinderen heb ik daarna nooit gezien omdat ik de moeders en vaders die zich bij mij melden alleen maar een paar vragen hoef te stellen.
Hierdoor zien ze zelf al in dat ze wel een beetje dom bezig zijn en zichzelf en hun kind opzadelen met zorgen die mogelijk nooit werkelijkheid worden.

Het is niet altijd handig voor het aantal sessies in mijn praktijk, maar de winst is dat veel kinderen en hun ouders onnodige zorgen kunnen wegwuiven en bovendien leren dat ze niet moeten huilen voor ze klappen krijgen.

Mijn aanpak?

Al heel snel werkte ik in mijn praktijk met mijn werkmodel.
Vele jaren in mijn hoofd, maar toen ik les ging geven aan allerlei hulpverleners en leraren, mooi uitgewerkt in een schema.

Dit werkmodel is een soort route van probleem naar oplossing waarin een paar zeer cruciale stappen zitten die door daar de focus op te leggen de ander meenemen in een nieuwe denkwijze.

Zo nodig kan ik hierbij allerlei werkvormen en interventies toevoegen die extra veel en duidelijk laten zien en ervaren wat er anders en beter kan gaan.

Deze aanpak zorgt er in mijn praktijk voor dat ik aan één sessie voldoende heb om een knop om te zetten en dat dit meestal genoeg is en waar er meer nodig is, komt er alleen een nieuwe afspraak als het nodig is.
In mijn werk als jeugdbeschermer bood dit model ook prachtige handvatten doordat het altijd duidelijk was wat er nodig was en dat we samen respectvol konden werken in kleine stapjes aan verandering.

En weet je wat zo prachtig is?
Als ik uitleg hoe ik te werk ga, zijn er vele vaders bij wie direct ​het kwartje valt en die glashelder zien hoe zij hun kind zelf kunnen helpen met deze aanpak!

Ben je nieuwsgierig hoe het werkt om heerlijk efficiënt en effectief met kind en ouders aan de slag te gaan?
Waarbij bovendien altijd veel gelachen wordt omdat de onnavolgbare gedachtenkronkels bloot komen te liggen en weg kunnen?
In mijn online college/masterclass ‘werken met het werkmodel van de kindercoach en opvoedcoach’  leg ik je stap voor stap uit hoe dit werkt en hoe ook jij met veel plezier zorgen kunt ombuigen en problemen kunt weg laten vegen.
Omdat ik het iedereen gun, kun je nu starten met ruim 50% korting!


werken met het werkmodel

Meer lezen en bekijken?

Dat wijffie pak ik wel even in
Wat gun je je kind?
Wie volgt een opleiding kindercoach en opvoedcoach?

Waarom kinderen niet kunnen stoppen met negatief gedrag
Hoe werkt het 5-G model bij faalangstgedachten?
Faciliteren of uitdagen bij leerproblemen? 


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)