Schatkaarten-2 (3)

Deze blog is geschreven door de makers van het spel Schatgravers.

‘Jezelf zijn wat is dat?’  Vraagt H. meisje van 12 jaar. ‘Uhm goede vraag! Wat denk je zelf dat het is?’ Ze denkt een momentje na, haar groene ogen staren uit het raam. ‘Nou het is in ieder geval niet perfect zijn. Je kan je voordoen als een perfect iemand maar dan ben je niet jezelf..!’.

We horen regelmatig van ouders hoe verrast ze zijn over wat hun kinderen zelf kunnen vertellen over het spel schatgravers. En dat ze, zo jong als ze zijn, zelf al zo mooi kunnen inzien welke schatten bij ze passen. Maar ook wat de ander voor een schatten in zich draagt, het is vaak ráák. Zoals een moeder die aangaf dat ook het zelfvertrouwen van ouders wordt versterkt door Schatgravers. Zo hoorden we van ouders terug: “Zo leuk om eens te horen wat de kinderen van mij vinden, echt fijn om zo’n schat met vrolijk erop van je kind te krijgen. Zelf was ik juist vaak onzeker of ik wel een vrolijke moeder was” en “Ik kreeg van mijn zoontje het kaartje luisteren. Hij zei daarbij: mama ik vind het altijd fijn en lief dat jij zo goed naar mij luistert als er iets is”.
Door het spelen van Schatgravers worden dit soort dingen makkelijker bespreekbaar, het nodigt op vriendelijke en luchtige wijze uit tot het geven van complimenten.

Al schatgravend ontdek je een hoop moois, in jezelf, in anderen én om je heen. Want wij vinden ‘het mooie zien’ ongelooflijk belangrijk. Net als het lastige, vervelende of moeilijke, verdient het aandacht. Veel aandacht wat ons betreft. Schatgravers kan in veel settings worden gespeeld. Zowel in praktijken, op scholen als gewoon thuis met je kind, familie, vrienden, buren, collega’s enz. De complimenten schieten tussen de spelers heen en weer en zo krijgt iedereen er een goed gevoel van. Dit geeft een gezellige en ontspannen sfeer.

Met de 107 schatten wilden we buiten de gebaande paden treden. Door naast schatten als: vriendelijk, geduldig, gevoelig ook voor schatten te kiezen als: lief zijn voor mezelf, jezelf zijn, aan anderen merken hoe ze zich voelen. Lekker concreet dus en niet alleen wat het meest voor de hand ligt. Het maakt het makkelijker om heel gerichte complimenten te geven en zorgt ervoor dat je ook echt naar elkaars mooie eigenschappen gaat kijken.

Naast schatten zitten er 120 karweitjes in het spel: dit zijn speelse, luchtige maar toch ook diepgaande opdrachten die allemaal gericht zijn op klein geluk. Ze laten je het leven omhelzen en het wonderlijke van alledag zien. Want het gewone is al wonderlijk genoeg.

Klein geluk, verbinding en zelfvertrouwen

Ons spel stimuleert het vinden van klein geluk, brengt volop verbinding op gang en geeft de spelers meer zelfinzicht en zelfvertrouwen. Bovendien is het ook ‘gewoon’ een leuk spel. Schatgravers is voor alle spelers vanaf 7 jaar werkzaam en aantrekkelijk, ook voor volwassenen dus. Een meisje van 11 zei laatst nog: ‘ik wist niet dat werken aan jezelf zo leuk kon zijn’. Als je ergens lol in hebt zuig je nieuwe ervaringen en inspiratie op als een spons. Dit werkt zo bij kinderen, jongeren maar ook volwassenen. Speelsheid zorgt dat je met frisse ogen naar elkaar en jezelf gaat kijken. We hebben het al vaak zien gebeuren….en zelf meegemaakt.

Eigen oplossingen vinden

Na het verzamelen van de schatten kun je heel gericht kijken hoe een kind daarmee verder kan. Welke schatten kunnen het kind helpen met hetgeen hij of zij moeilijk vindt?

 Zo had M, een jongen van 9 jaar, moeite met het gecorrigeerd worden door zijn stiefouders, de nieuwe partners van zijn gescheiden ouders. Hij gaf aan het enorm lastig te vinden als ze iets over zijn gedrag opmerkten of hem een taak gaven om in huis te doen. Hij verzamelde vijf schatten: handig, open, vooruit denken, op kleine dingen letten en gezellig. Ik vroeg hem toen of hij één of twee schatten kon gebruiken om het makkelijker te maken tussen hem en zijn stiefouders. ‘Open en gezellig!’ zei hij resoluut ‘Ik kan proberen meer open te zijn naar mijn stiefouders door te vertellen wat ik moeilijk vind maar ook door meer naar hun te luisteren als ze mij iets willen vertellen’ En ‘Ik zou vaker iets gezelligs kunnen doen met mijn stiefouders waardoor we het leuker krijgen samen en ik ze beter leer kennen’. Et voila, hij had zijn eigen oplossing bedacht voor zijn probleem. Of het werkte? Nou en of!

Spelsuggesties

Buiten de traditionele speelwijze zijn er tal van uitstapjes te maken. Tijdens het spelen kom je bijvoorbeeld weleens zo’n schat tegen die je zelf (nog) niet echt hebt maar best zou willen ontwikkelen. Zo’n schat zou je een speciaal plekje kunnen geven en neer kunnen leggen bij een mooie steen of bijzondere tak. Aan het eind van het spelen kun je dan met elkaar kijken hoe je deze schat zou kunnen opgraven in jezelf. Eén van de andere favorietjes is: een lieve zin schrijven aan jezelf-, uit onze karwei Liefs-categorie. Als je er meteen een leuk ansichtaartje van maakt kun je het ook echt opsturen! Zo schreef M. meisje van 8 jaar aan zichzelf: ‘Je bent precies goed zoals je bent!’

Meer info: www.schatgravers.com

Bekijk dit filmpje uit de praktijk: Omgaan met vervelende opmerkingen
Lees ook: Aan wiens touwtje hang je?
Lees ook:Laat je niet kwetsen!!

Kijk voor meer informatie over leren, kindercoachmaterialen, de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach en nog veel meer op de website van Tea Adema


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)