Zolang iedereen goed gezond is en alles loopt op rolletjes dan is in de meeste gevallen opvoeden een makkie. Zodra er echter een kink in de kabel komt, stellen kinderen ons voor uitdagingen.
Dat kan zijn door factoren in het kind zelf zoals karakter, moeilijk temperament, een diagnose of ziekte.
Ook factoren in de ouders zoals ook karakter, maar ook ervaren problemen in de eigen kindertijd, stress gevoelens als gevolg van psychische en fysieke gezondheid, opvoedvaardigheden, normen en waarden en de mate van de gehechtheid van de onderlinge relatie.
Tenslotte spelen omgevingsfactoren een rol waarin alles wat van buitenaf invloed heeft, maar ook invloeden uit de sociale context, sociale klasse, werkomstandigheden, de mate van gehechtheid in netwerken om het gezin heen en uiteraard alle life-events van geboorte, dood en echtscheiding.
Zijn er moeilijkheden in het gezin dan mogen kinderen verwachten dat ouders in de eerste plaats veiligheid geven en zorgen voor een betrouwbare omgeving. Als ouders het niet meer trekken in de situatie zie je gebeuren dat het kind in de ouder moppert op het kind voor zijn neus. Daarmee valt de ouder meestal in onmacht en kan geen betrouwbare steun meer zijn voor het kind.
Ouders geven op onbewust niveau hun kinderen in stresssituaties vaak boodschappen die kinderen feilloos oppakken. Dit zijn boodschappen zoals: besta niet, voel niet, wees jezelf niet, wees geen kind, wees niet belangrijk, groei niet op, kom niet dichtbij, heb geen behoeftes, hoor er niet bij of denk niet zelfstandig.
Een kind in een dergelijke situatie gaat zich aanpassen aan de onbewuste boodschap van de ouders en zorgt dat er evenwicht komt. Het gaat voor de ouder zorgen of zich gelijk stellen met de ouder. Op dat moment is de ouder zijn positie kwijt en ontstaan er opvoedproblemen.
Opvoedcoaching gaat daarom vooral over hoe ouders weer betrouwbare en steunende ouders kunnen worden die de regie in het gezin met vaste hand op een ontspannen manier vormgeven. Zodat kinderen weer kind kunnen zijn en ouders hun krachten en talenten als ouders optimaal benutten om kinderen de weg te wijzen in het leven.
Tijdens de driedaagse opvoedcoaching komt de gehele opleiding tot kindercoach en opvoedcoach samen. Alle theorie en praktijk uit de basisopleiding, oplossingsgericht werken, systemisch werken en effectieve communicatietechnieken komen tot uiting in het werkmodel voor de kindercoach die de kinder/opvoedcoach aan de hand neemt om samen met ouders ervoor te zorgen dat het hele gezin wordt versterkt en ouders hun rol als ouder optimaal kunnen oppakken.
Alie, Bernardine, Danielle, Gerda, Inger, Jeanette, Karen, Karen, Lydia, Mira, Mireille, Miriam, Moniek, Monique, Nicolette, Rinske, Rixta, Sanne, Sylvia en Untagaja hebben drie dagen hard gewerkt en de meesten hebben nu de volledige opleidingen die nodig waren afgesloten. Ik wens jullie heel veel succes en plezier met de ouders en de kinderen.
.
Lees ook: De kindercoach is ook een opvoedcoach
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: De tegoedbon
Lees ook: Kijk in de spiegel bij boosheid
Lees ook: Je kind als verlengstuk van jezelf
Lees ook: Ben jij een versterkende of een verzwakkende ouder?
Lees ook: 11 tips voor ouders
Lees ook: Gun een kind zijn ellende
Lees ook: Kinderen hebben geen problemen
Lees ook: Einstein ouders
Lees ook: Sta je voor of achter je kind?
Lees ook: Wie heeft de regie in huis?
Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching.
Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach of een bijscholing volgen, kijk dan op de website.
Ken je Ik leer leren al?
Geef een reactie