 In deze nieuwsbrief vind je de volgende onderwerpen:
In deze nieuwsbrief vind je de volgende onderwerpen:
Op school
Kinderen en ouders
Uit de praktijk voor   kindercoaching
Nieuws over opleidingen
Prentenboeken tip
| Op school | 
| Gelukkig   kunnen de meeste kinderen goed opschieten met hun juf of meester, maar soms   lukt het niet. Dat is voor alle partijen vaak de opmaat naar veel irritaties.   Wat dan het verschil kan maken, is hoe je kunt omgaan met deze situatie. Want   wat als juf er niet zou zijn…. Veel juffen en meesters storen zich aan drukke kinderen. Het zal je gebeuren   dat je een klas vol leerlingen hebt die friemelen en beweeglijk gedrag   vertonen. Als je daar gevoelig voor bent, heb je soms een zware dobber. Leren op school lijkt zo vanzelfsprekend, maar waarom leren we eigenlijk? Wat moeten we kunnen om te kunnen leren? Hoe leren we? Wie kan ons helpen om te leren? Het antwoord op deze en nog meer vragen vind je als je verder leest…… | 
| Ouders en kinderen | 
| Kinderen   lijken op hun ouders. Een open deur, maar met een vaak onopgemerkte diepere   lading in de dagelijkse praktijk. Zo zijn familiepatronen zichtbaar in het   gedrag van kinderen en ouders.  Dit kan zowel positief als negatief   zijn. Het antwoord op de vraag waarom ouders hun kinderen regelmatig   onbedoeld kwetsen ligt hieraan ten grondslag, lees maar hoe dat kan……. Vanaf het moment dat een kind wordt geboren begint het grote vergelijken. Welk kind toont zijn eerste lachje, de eerste stapjes, gaat naar de beste school en krijgt later de beste baan of mooiste huis. Wil je weten hoe dit fenomeen doorwerkt in de opvoeding, lees dan verder….. Wist je dat bange kinderen vaak ook bange ouders hebben? Hoe ze dat voor elkaar krijgen kun je hier lezen……. Het is de bedoeling dat ouders hun kinderen opvoeden tot plezierige volwassenen die zelfstandig hun leven gaan leven en zelf op hun beurt kunnen zorgen voor kinderen. De eindeloze cyclus van het leven. In het dagelijkse gebruik denk je daar echter meestal niet aan, want dan moet er gewerkt en geleefd worden. Met name ongewenst gedrag krijgt de nodige aandacht en levert vaak zorgen op. Hoe je kunt omgaan met ongewenst gedrag en welke handige tips je daarvoor kunt gebruiken, lees je als je op deze link klikt……. | 
| Uit de praktijk | 
| Cursisten   vragen me altijd hoe een sessie bij de kindercoach verloopt. Omdat ieder kind   anders is en een andere vraag heeft, is dat verschillend. Een grote lijn is   echter wel aan te geven en die kun je hier verder lezen……. Tijdens een afspraak doen ouders en kinderen veel ontdekkingen. De kunst is, dat ze zelf ook gaan geloven dat ze de eigen problemen kunnen oplossen buiten de deur van de praktijk. Daar is soms nog even iets extra’s voor nodig. Lees hoe een meisje tot ontdekking kwam dat ze kon rekenen……… | 
| Leren over Adhd en werken met verhalen en materialen | 
| Op 6   december is er voor de snelle beslisser nog plek om mee te   doen aan de praktijkdag werken   met verhalen en metaforen. Een dag waarin je leert hoe je   verhalen en metaforen kunt maken en kunt inzetten tijdens je coaching.   Kinderen, maar zeker ook volwassenen, zijn heerlijk ontvankelijk voor de taal   van verhalen en een goede metafoor. Op 13 december is er nog plaats bij de studiedag over adhd en autisme verwante aandoeningen. Deze dag staat in het teken van wat deze veelvoorkomende aandoeningen voor de kindercoach praktijk betekent. Wat kan je bieden aan deze kinderen en hun ouders en hoe doe je dat dan precies. De praktijkdag werken   met materialen en praktijkvoorbeelden was in oktober een hele   leerzame ervaring. Een hele dag echt oefenen alsof je al kindercoach bent. Deze mensen hebben onlangs de basisopleiding tot kindercoach afgerond. | 
| Prentenboeken tip | 
| Van een cursist kreeg ik het prachtige prentboek “Vrolijk”. Om meerdere redenen een prachtig geschenk, waar ik heel blij mee ben. Lees een beschrijving…. | 
 
			
					
Geef een reactie