In mijn praktijk komen veel kinderen met hun ouders omdat leren een probleem is.
Na een kennismakingspraatje en een verkenning van wat het kind en de ouders graag willen leren in de Praktijk voor Kindercoaching, bespreken we wat het kind allemaal al kan en al geleerd heeft tot de dag van nu. Vaak is dit de eerste verassing omdat blijkt dat het kind al veel kan.
Ik doe daarna vaak wat testjes om te kijken hoe het kind erbij staat, hoe makkelijk schrijven gaat en hoe goed de kennis beschikbaar is. Meestal maken we ook een rapport waarbij ik het kind én de ouders zelf een cijfer laat geven voor het probleem waarvoor ze bij mij komen. Dit is een mooie indicatie van de eigen beleving, het geeft mij informatie over wat er wél is en wat er nog nodig is, plus dat we bespreken welk cijfer we graag willen halen.
Daarna gaan we over tot het ontdekken op welke manier het kind het beste kan leren. Hoe verwerkt het kind de leerstof, dat wil zeggen; hoe komt de opdracht binnen, hoe wordt deze opgeslagen en hoe weer tevoorschijn gehaald.
Als we ontdekt hebben hoe het voor dit kind werkt gaan we oefenen. De ouders die aanwezig zijn zien wat ik doe met hun kind en nemen actief deel aan het leerproces. We bespreken met z’n allen of de gevonden leerstrategie werkt en hoe het thuis en op school verder opgepakt kan worden.
Eventueel geef ik nog enkele adviezen voor overleg met de leerkracht.
Na zo’n uur is doorgaans het kind zichtbaar moe van het intensief leren. Vrijwel ieder kind kan zich zeer goed kan concentreren in de Praktijk voor Kindercoaching omdat we samen op zoek gaan naar belangrijke manieren om het op school makkelijker te maken.
Het is voor ouders vaak een eye-opener om te zien hoe goed hun kind zich kan concentreren. Indien nodig gaan we dan ook nog op zoek hoe hij dit op school kan volhouden, maar dat is vaak een doel voor de volgende afspraak……
Lees over beelddenken, de matrixmethode en kids’skills in de categorie methodieken in de praktijk.Wilt u een afspraak maken met de de Praktijk voor Kindercoaching. Mail naar: info@teaadema.nl
Geef een reactie