Sommige kinderen hebben een meer intensieve begeleiding nodig voor hun probleem. Het kan gaan om gedrag of aanpassingsproblemen door ADHD, PDD-NOS, ODD of een andere oorzaak zoals een scheiding van ouders, een verhuizing, etc.
Ook kan het zijn dat je kind heel erg faalangstig is, druk in gedrag of zich absoluut niet kan concentreren.
Waarom creatieve begeleiding
Een coachingstraject schiet soms tekort bij problemen die al langer bestaan. De praktijk leert dat er dan meer nodig is om een verandering teweeg te brengen. Creatieve begeleiding kan dan uitkomst bieden. Dit is een meer handelingsgerichte vorm van begeleiding waarin het doen meer voorop staat. Dit sluit vaak beter aan bij dit kind.
Gedachten en gevoelens worden omgezet in een creatief proces. Dit kan door middel van het gebruik van klei, verf, toneelspel, spelen met miniaturen, enz, enz. Het kind krijgt materiaal en situaties aangeboden die een beroep doet op ander gedrag dan hij gewend is. Daarnaast kan er ongemerkt en op een speelse wijze een verwerkingsproces in werking treden.
Dyslexie en creativiteit
Het gebruik van creatieve middelen kan bij kinderen met dyslexie en dyscalculie veel opleveren. Bij dyslexie is er vaak geen woordbeeld aanwezig, er kan sprake zijn van een blokkade die het leren verhindert en soms zie je dat het lichaam niet in balans functioneert. Braingym oefeningen en op een andere manier met letters en cijfers omgaan kan dan al veel vooruitgang geven.
Afhankelijk van hoe het kind informatie verwerkt wordt de meest passende methodiek aangeboden.
Aanpak
Ook bij deze vorm van begeleiding staat de oplossingsgerichtheid voorop en spreken we van te voren af welke doelen we willen halen, hoe we dat gaan doen en wanneer het doel voldoende is gehaald of in zicht is. Afhankelijk van de vraag kan het zijn dat er eerst een afspraak met alleen de ouder(s) plaatsvindt.
Wanneer blijkt dat er meer nodig is of wanneer er contra-indicaties zijn word je doorverwezen naar andere deskundigen bijvoorbeeld een psycholoog of psychiater via Bureau Jeugdzorg of een fysiotherapeut of ademtherapeut .
Mocht je vragen hebben of twijfelen over wat je kind nodig heeft, neem dan gerust contact op. We bespreken je vragen en twijfels en kunnen zonodig alvast een route uitstippelen.
Meer in categorie: methodieken in de praktijk.
Kijk voor de Praktijk voor Kindercoaching hier
Wil je weten hoe je leert werken op deze manier? Kijk op de site van de De Opleiding tot Kindercoach
Hallo,
Graag wil ik u informeren over het Positief Label festival.
25 juni van 13.00 tot 22.00 in de Waarmakerij te Nijmegen!
Anders zijn is zo gek nog niet! Wilt u weten waarom?
Heeft u te maken met, of werkt u met mensen die een “label” hebben?
Of wilt u gewoon meer te weten komen over dit thema?
Kijk dan op onze website en bezoek ons festival! http://www.positieflabelfestival.nl/
U kunt op het festival genieten van verhalen, lezingen, optredens en workshops. Er wordt gekeken vanuit zeer uiteenlopende invalshoeken en juist naar het positieve aspecten van labels (denk hierbij aan de standaard labels ADHD, autisme, dylexie of hoogbegaafdheid die vaak negatief benaderd worden en bijna nooit positief). Het belooft een erg leuke en leerzame dag te worden!
Aanmelden kan via de website of via de facebook pagina:
https://www.facebook.com/event.php?eid=107309279360270&pending
http://www.positieflabelfestival.nl/
Wilt u de website, deze mail of de facebook-pagina door sturen aan zoveel mogelijk mensen!
Alvast bedankt!
Hopelijk tot de 25ste!
Vriendelijke Groetjes,
Peggy Schut