Heel lang wist ik geen antwoord op de vraag van ouders, leraren en hulpverleners hoe het kan dat mijn hulp zo snel helpt en effectief is.
In de loop van de tijd hebben kinderen en ouders zelf mij delen van het antwoord gegeven:

  • Ouders vertellen dat ze door mijn duidelijke uitleg en aanpak begrijpen wat ze moeten doen om hun kind te helpen
  • De ogen van vaders lichten op als ik hen vertel over hoe het coaching proces bij mij werkt.
    Zij kennen die manier van denken van hun werk en snappen wat er gebeurt tussen hen en hun kind waardoor de zaak escaleert of de-escaleert.
  • Kinderen vertellen mij dat ze nu beter weten wat ze kunnen denken of doen waardoor ze zich beter voelen
  • Bij andere hulpverleners deden ze leuke dingen, maar begrepen ze niet waarvoor dat was
  • Doordat ouders tijdens de sessie aanwezig zijn, zijn ze samen hoopvol en gemotiveerd om te slagen in het overwinnen van de moeilijkheden
  • Men merkt bij mij geen oordeel over goed of fout en voelt zich continu begrepen en gesteund

Wat wordt er vergeten?

In mijn lessen aan leraren en hulpverleners merk ik dat de focus vooral gericht is op wat er fout is, welke oorzaken een rol spelen en waardoor dat komt.

In rapporten en verslagen staat voornamelijk waarin een kind tekort schiet.

Bij mij is de ontwikkelingspsychologie leidend en mijn aandacht gaat daarom als eerste naar doelen en vaardigheden die nog (verder) ontwikkeld mogen worden.

Als we dit helder hebben, komen we automatisch uit bij behoeftes.

Want behoeften zijn altijd leidend

Als je een grote behoefte hebt aan autonomie en erbij horen en je weet nog niet hoe je dit op een acceptabele manier kunt doen, ga je lastig doen door dwarsliggen, je eigen zin doordrijven en een grote mond geven.
Volwassenen willen dit gedrag indammen en daardoor heb je al snel een vervelende probleemcirkel in huis.

Binnen 10 minuten heb ik zo een aantal cruciale zaken uitgewerkt en meteen commitment over wat het kind gaat leren om zijn behoeften te uiten in meer acceptabel gedrag.
De bijvangst is begrip over de bron van het lastige gedrag waardoor alles verzacht.

De volgende stappen zijn onderzoeken naar bewijzen van vaardigheden die er al zijn, het benoemen van talenten en verhogen van de motivatie om de lessen te leren.

De cruciale stap die vaak wordt vergeten is het meenemen van ouders.
Zij hebben immers 24/7 invloed op het kind?

Wanneer het voor ouders duidelijk is welke leidende behoefte hun kind heeft en wat er nog geleerd kan worden om zijn probleemgedrag los te laten, komt de meest belangrijke stap: wat gaan ouders leren om hun kind hierbij te helpen?

Keer op keer heb ik ervaren dat hier het wonder van de verbetering inzet.
Ouders erkennen hun aandeel in de verbetering, hebben soms even een aansporing nodig en spreken samen met hun kind af dat ze ervoor gaan.

De valkuil die het meest voorkomt is dat de focus op werkvormen wordt gericht terwijl onvoldoende duidelijk is waarom en waarvoor deze wordt ingezet.

De werkvorm die het meeste effect  geeft is de werkvorm die uitnodigt in het hier en nu het probleem te doen, zoals de prullenmand legen op het hoofd van een moeder.

Neem alle stappen!

In de basis van ieder gesprek is er volledige acceptatie van kind en ouders en 100% van de tijd erkenning voor de moeilijkheden.

Als je daarnaast structureel alle onderdelen van dit coachproces doorneemt, komt er verbetering.
Gegarandeerd, zo weet ik na 20 jaar!

Je interventies zijn altijd doelgericht op inzicht en oefenen van nieuwe mogelijkheden en niet perse omdat het leuk is om te doen.

Sla je een stap over in het coaching proces of ben je teveel gericht op de moeilijkheden dan moet je harder werken.

Nog een gouden tip: Start altijd met de vraag wat de coaching sessie moet opleveren en wat kind en ouder als uitkomst willen.
Als je na afloop checkt of dat doel is gehaald, weet iedereen waar hij staat en wat er te doen is.
Ook is direct duidelijk of er een vervolgafspraak nodig is.

In de opleiding kindercoach en kindgesprekken leer ik je hoe je stap voor stap te werk gaat om op een hele plezierige manier lastig gedrag van kinderen en problemen aan te pakken.

Je leert methodisch en toch heel flexibel hoe je een coachingstraject an A tot Z inricht waarbij je al heel snel de handige checklijst automatisch gebruikt.

Na verloop van tijd merk je dat je een positiever aanpak hebt en je veel minder bezighoudt met problemen waardoor je werk een stuk lichter wordt.

Nieuwsgierig?
Houd je van lichtheid en aanpakken?
Je bent welkom!

Lees ook over 11 missers bij kindercoaching
Lees ook over: De kindercoach voegt iets toe
Lees ook over: De kindercoach als vertaalmachine
Lees ook over: De kindercoach is een stoplichtdenker
Lees ook over: Het onzichtbare voordeel van het probleem
Bekijk ook: Soms begrijpen we kinderen niet
Bekijk ook:  Opvoedadviezen helpen niet
Bekijk ook: Kinderen helpen bij problemen


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)