Motivatie, het lijkt een ongrijpbaar iets, maar als je je erin verdiept is het heel logisch.
Eigenlijk is het heel simpel want wie heeft er altijd zin in:

  • stofzuigen
  • je wekelijkse sport uurtje
  • boodschappen doen
  • een afspraak nakomen die je hebt beloofd
  • een vergadering voorbereiden

Moet ik meer zeggen?

En dan de leerlingen…..

Voor leerlingen is motivatie een ding en ik krijg regelmatig te maken met vragen over motivatieproblemen.
Overigens komen die vragen zelden van de leerlingen zelf.
Meestal zijn het ouders en leraren die zich zorgen maken over een gebrek aan motivatie bij de leerling.

Ik geloof echter niet in motivatieproblemen omdat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand werkelijk ongemotiveerd was omdat er altijd iets anders speelt

Dat wil niet zeggen dat de leerlingen voor mijn neus staan te juichen voor hun taken.

Integendeel

Leerlingen vertellen mij de meest bijzondere redenen voor hun ongemotiveerdheid en hun smoezen hebben zelden met hen zelf te maken omdat er altijd iets of iemand schuldig is:

  • huiswerk is teveel
  • de leraar kan niet lesgeven
  • het is een saai vak
  • je hebt die lessen over 4 jaar echt niet meer nodig in je leven
  • met vrienden chillen is nu belangrijker
  • mijn moeder wil dat ik ook nog sport

En zo kan ik nog even doorgaan.

Leerlingen weten het altijd zo te draaien dat het voor jou lastig is om tegenargumenten te vinden en voor je het weet zit je in een vervelende welles/nietes situatie die allebei met een naar gevoel achterlaat

Hoe krijg je ze aan de bak en gemotiveerd?

Het is dus zaak om te voorkomen dat je over uitvluchten, smoezen en argumenten in gesprek gaat.
Wil je een puber/leerling aan de bak krijgen voor een taak die hij liever niet wil, dan moet je het slimmer aanpakken en ervoor zorgen dat de HIJ/ZIJ/JIJ een IK wordt.

Dat betekent dat de puber/leerling zonder dwingelandij of negativiteit zelf start met een taak en inzicht en bewustwording krijgt over zijn persoonlijke motieven en een KEUZE maakt

De eigen keuze kan nog altijd zijn dat er weinig inspanning voor huiswerk of een vak gedaan wordt, maar dan is het wel een keuze van het IK en niet meer weglopen met smoezen.

In de onderstaande video leg ik in het kort uit waar je met motivatie rekening mee moet houden en geef ik twee voorbeelden van een oefening/opdracht/werkvorm die je samen doet en die jou en de puber/leerling binnen een paar minuten helderheid geeft en waarin je hem meeneemt naar andere keuze.


NB: De oefening uit de video komt uit het Ik leer leren programma en is één van de 6 opdrachten/oefeningen uit de workshop Motivatie Verhogen waarmee je gegarandeerd leerlingen, maar ook studenten en volwassenen, op weg helpt uit de geen zin modus.
Sterker nog ze doen wat ze moeten doen omdat ze weten waarvoor ze het gaan doen.
Kijk voor meer informatie over de workshop en meld je aan om leerlingen te helpen met het overwinnen van hun demotivatie.


Wil jij leerlingen/pubers en studenten ook begeleiden en coachen naar meer motivatie?
Ga dan aan de slag met de workshop Motivatie Verhogen en start met de zeer uitgebreide handleiding en het werkboek voor de deelnemer.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)