Al bijna veertig jaar deal ik ermee en gedurende de jaren heb ik geleerd dat het zijn manier van werken is.
Maar deze week moest ik er weer vaak van zuchten.

Gelukkig kunnen we er inmiddels de humor van inzien.

Hij kan alles maken wat zijn ogen zien en dat is veel, heel veel in de afgelopen veertig jaar.
De weg ernaar toe was voor ons allebei regelmatig bezaaid met onbegrip, irritaties en uiteindelijk altijd weer blijdschap en verwondering dat er weer een project gelukt is.

Wat is dan het probleem vraag je je af?

Hij kan namelijk niet plannen, althans hij doet het niet op MIJN manier
(die natuurlijk de beste is)

Hoe pak je je taken op en aan?

Wanneer hij iets maakt, begint hij gewoon.

Verbijsterend, hij begint gewoon

Natuurlijk komt hij er al heel snel achter dat hij iets nodig heeft wat nog niet voorradig is.
De grote materialen koopt hij meestal wel aardig tegelijkertijd in, maar minstens zo vaak gaat de knop van de machine uit en moet hij even een dingetje halen.

Daar gaat zijn kostbare tijd
(Vind ik dan….)

Ondertussen ontstaat om hem heen een grote chaos van materiaal, gereedschap, afval, tekeningen en nog meer onbestembaars.

Wat dus regelmatig leidt tot zoekacties want gereedschap ligt waar hij het los liet en vergeten was

Wanneer een project af is, heeft hij meestal een paar dagen nodig om de werkplaats op te ruimen.
Zo zonde van weer de tijd vind ik dan weer.

Is iemand leerbaar op zijn werkaanpak?

Als ik alle projecten en afgelopen jaren in ogenschouw neem, is het resultaat dat we allebei iets hebben geleerd, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik het meeste heb geleerd.

Want:

  • Het eindresultaat is uiteindelijk wat telt
  • Alles hoeft niet altijd efficiënt te zijn
  • Je kunt ook genieten van de weg
  • Hoe mooi is het dat hij het op zijn eigen manier doet
  • Als ik last heb van de rommel is dat mijn probleem
  • Hij mag het gewoon op zijn eigen manier doen en samen kunnen we altijd nog besluiten of we elkaars aanpak kunnen respecteren of iets moeten wijzigen in onze eigen houding

Eén van de mooiste manieren van aanpak die ik van hem heb geleerd is:

Je begint bij het begin en als je aan de andere kant bent is het klaar

Zo simpel kan het namelijk zijn.

Wat heeft dit te maken met kinderen opvoeden en leren plannen?

Ik weet dat menig ouder inmiddels alweer moe is bij de gedachte dat hun kind straks huiswerk en toetsen moet maken en dat het al bij de planning daarvan misgaat.

Mentoren maken zich op om in het nieuwe schooljaar leerlingen bij te staan met het plannen van schoolwerk.
Leerlingssystemen zoals Magister staan klaar om de leerlingen op weg te helpen.

Met een beetje geluk leer je je kind vanaf zeer jonge leeftijd zelfstandig zijn taakjes te doen en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen zodat ze hun schoolwerk met een beetje begeleiding zelf oppakken.

Als je alles uit handen neemt van je kind, ontdek je in het voortgezet onderwijs dat jijzelf het diploma ook weer moet halen

Vooral moeders heb ik bewust moeten maken van hun rol als moeder zodat ze niet als huiswerkinstituut aan de slag hoeven.

Kinderen moeten leren plannen om hun leven op orde te krijgen

Dit betekent dat jij als ouder of leraar kinderen de tools moet geven om hun werk zo in te richten dat het resultaat gaat hebben. Passend bij wie ze zijn en rekening houdend met hun kwaliteiten en valkuilen.

Het is heel interessant dat plannen zo’n groot ding is geworden en dat zowel school als ouders veel tijd aan besteden om hun kind dit te leren.

Terwijl het niet nodig is want er is niets gemakkelijker dan plannen

Met een beetje begeleiding, maakt ieder kind zó een planning.

Plannen is nooit het probleem, de planning uitvoeren wel

De fout die wij maken is dat we denken dat we kinderen moeten leren plannen.

Dat is een misvatting want wij moeten kinderen leren passende planningen te maken en vooral die uit te voeren

En dan komen we op de kern van het thema plannen en waarom dit zo’n ding is geworden.

Ieder kind voert zijn taken uit op zijn eigen manier en op de wijze die bij zijn persoonlijkheid past!

Dat is de grote valkuil van alle goedbedoelde lessen en begeleiding om kinderen te leren plannen.

Voor een deel van de kinderen zijn planningslessen gedoemd te mislukken omdat ze geen rekening houden met het kind, maar zijn gebaseerd op algemene theoretische principes.

Leer je kind zelf zijn taken uitvoeren

Doordat ik vele, vele kinderen en hun ouders heb geholpen met hun leertaken, kwam ik er al snel achter dat als we de eigenheid van een kind niet meenemen in de begeleiding er alleen maar meer frustratie en irritatie ontstaat.

Al mijn ervaringen heb ik gebundeld, doordacht en uitgewerkt in een workshop Plannen en Uitvoeren.

Deze workshop begint bij het begin, namelijk met een test waarin het kind er zelf achter komt waar hij de mist in gaat.
Als dat duidelijk is, kun je hem meenemen in wat hij heeft te leren en samen met hem ontdekken hoe hij kan zorgen voor resultaat.

Samen met het kind werk je door het thema plannen, maar natuurlijk vooral aan dat waarvoor plannen bedoeld is, namelijk je taken uitvoeren binnen de tijd die ervoor staat.

Passend bij de persoonlijkheid van het kind ontdek je wat voor hem wél gaat werken en waaraan hij zich gaat verbinden en er zijn eigen verantwoordelijkheid voor gaat nemen.

De workshop Plannen en Uitvoeren

Ben je dus leraar, mentor, huiswerkbegeleider, coach of een ouder die zijn  kind wil helpen met zijn leertaken.
Ga dan werken met de workshop Plannen en Uitvoeren waarmee je de eigenheid van het kind recht doet en hem stimuleert zijn taken te volbrengen.

Als jij nu even een start maakt met deze workshop, ga ik verder met in een deuk liggen.

Want hij heeft de verfroller vergeten en moet deze nog even halen terwijl ik achter blijf met cirkelzagen, compressor, spijkerhamers, plankjes, afval en veel zaagsel.
Wetende dat het eindresultaat helemaal goed komt.

De link voor alle informatie over deze workshop vind je hier: Plannen en Uitvoeren.