Rekenen kunnen ze, en hoe!
Ik geniet er iedere keer weer van.
Of het nu de populaire vol bravoure en zelfverzekerde jongen is of het prachtig en strak opgemaakte meisje.  Ze proberen mij en natuurlijk vooral zichzelf en hun moeder te overtuigen dat ze het echt gaan redden deze toetsperiode. Dat ze genoeg hebben aan een 3,7 voor NASK, een 4,6 voor Engels en dat ze écht op hun gemakkie een 8,1 halen voor Biologie en dan buiten de gevarenzone zijn.

Buiten de gevarenzone betekent opnieuw met de hakken over de sloot naar het volgende schooljaar want de toetsweek is weer overleefd

De calculerende puber

Ze zitten in ieder klas en je herkent ze van verre. Die leerlingen die voor de vakken waar ze een broertje dood aan hebben precies weten wat ze minimaal moeten halen om uit de problemen te blijven.
Tot 3 cijfers achter de komma als het moet.
Ze hebben een fabelachtige rekenkennis uitsluitend gericht op alle vakken en wat er per dag nodig is om boven de minimale grens te blijven. Sommige meiden hebben er zelfs een kant en klaar schema voor gemaakt.

Als ze losgaan om mij te overtuigen met hun wonderlijke rekenkundige formules, krijg ik al snel kortsluiting en kan ik er geen touw aan vast knopen

Omdat ze een groot zelf overschattend vermogen hebben en vertrouwen op alle hen toevallend geluk maken ZIJ zich geen zorgen. Hun ouders en leraren des te meer. Bij hen loopt voor en tijdens toetsperiodes het zweet over de rug en de stress komt door de kieren van de voordeur naar buiten. Terwijl de puber goed gemutst die deur achter zich dichtslaat om even te chillen met vrienden.

Ik ken moeders die hun eigen agenda leeg vegen en klaar zitten voor de grote toetsvoorbereiding terwijl kindlief er vandoor gaat voor veel dringender zaken zoals het updaten van de socials met vrienden

Helaas voor deze moeders: Ze krijgt geen compassie en dank je wel van haar kind. Hoogstens het verwijt dat ze zeurt en waarom ze die ene som nog niet heeft gemaakt want daardoor wordt het natuurlijk helemaal niets met die 3,2 die minimaal nodig is.

Waarom neemt de puber zijn leren niet serieus?

Als ouder en voor sommige leraren is het om gek van te worden. Zit je met een kind die met een beetje inspanning gewoon met mooie cijfers door school kan kuieren, maken ze er een potje van en doen ze niets dan het minimale om erdoor te rollen.
Vooral voor ouders is het op eieren lopen omdat opmerkingen op zijn minst niet worden gewaardeerd en de verwijten snel door de lucht vliegen.

Toch is het geen boze opzet van de puber om zijn leren niet serieus te nemen

De calculerende en zich minimaal inspannende puber kun je niet eens lui noemen want kijk maar eens hoe fanatiek ze kunnen gamen en hoeveel inspanning het sommige meisjes kost om als een plaatje de straat op te gaan.
Je moet dit calculerend en leer ontwijkend gedrag dus in een andere context zien, zoals:

  • geen interesse in huiswerk hebben
  • geen motivatie voor bepaalde vakken hebben
  • niet kunnen plannen en organiseren
  • faalangst voor vakken en dan maar afhaken en niets doen
  • niet weten hoe je het aan moet pakken
  • de lesstof domweg niet snappen

En voor de meeste calculerende leerlingen en pubers geldt eigenlijk alleen maar dat ze een heel leuk leven hebben en zich zo weinig mogelijk willen inspannen voor saaie dingen en verplichtingen.

Wat is het ook een wrede wereld voor puberende leerlingen die zo graag hun dag anders willen doorbrengen dan in saaie boeken

Arme puberende leerlingen en dan hebben ze ook nog zeurende moeders, mopperende vaders en eisen stellende leraren.
Het zal je maar gebeuren.

Hoe krijgen we de calculerende leerling aan het werk?

De allereerste en belangrijkste les voor ouders, begeleiders en leraren is om goed te beseffen wie het zweet op de rug moet hebben, de aap op de schouder mag voeden en waar de werkdruk moet liggen.

Dat is dus de leerling. Die moet aan het werk en niet de volwassene

Makkelijk gezegd en moeilijk gedaan, vooral voor ouders die ’s nachts wakker liggen terwijl kindlief nog even de laatste groepsappjes update.
Dit betekent dat ouders moeten leren dealen met hun eigen angst en onbehagen en ook nog eens moeten leren hoe ze met humor en compassie hun kind naar een volgend schooljaar helpen. Dat kan dus best zijn dat ze moeten afstromen, blijven zitten en het toekomst spook van mislukking onder de tafel meedoet.

Pas als je weet en tot in je teennagels voelt dat niet jij aan het werk moet, kun je ook openstaan voor een goede probleem analyse.

Let op: De probleemanalyse gaat wel even een beetje verder dan de wiskundige formule van de calculerende puber

Als je samen hebt ontdekt waar de bron van het ontwijkende gedrag thuishoort, kun je je buigen over een reëel schema wat ook eventuele tegenslag incalculeert en niet alleen maar roze is.

Het is mijn ervaring dat de wiskundige te halen cijferformules overbodig zijn op het moment dat de puber voelt dat hij toch echt de toetsen wil halen en weet waar en hoe hij dat moet aanpakken.
Lacunes in kennis kunnen opgehaald worden, motivatie kan verhogen door te weten waar en voor wie je het doet, angst kan getackeld worden en een strak plan kan helpen om aan de slag te gaan.

Als het zweet eenmaal op de juiste rug ligt en de aap op de schouder van de eigenaar gevoed wordt, kun je genieten van de calculerende puber die in ieder geval prachtige kwaliteiten ontwikkelt zoals optimisme, beginnende doelgerichtheid, bijzondere overtuigingskracht en een opgeruimd gemoed.

De resultaten zullen een mooie beloning zijn

De workshop Toets en Examen Voorbereiding

In de praktijk blijkt dat de calculerende leerling best nog een beetje begeleiding en coaching kan gebruiken zodat er meer ruimte ontstaat voor onvoorziene omstandigheden en als het toch onverwacht tegenzit.
De workshop Toets en Examen Voorbereiding helpt leerlingen grip en inzicht te krijgen op de uitkomsten van hun inspanningen voor toetsen en examens zodat ze vol vertrouwen starten met toetsen en examens.
Wil je leerlingen helpen bij hun voorbereidingen op toetsen en examens, start dan vandaag nog met het aanbieden van deze workshop waarvoor je een zeer gedetailleerde handleiding en een werkboek ontvangt die ingaan op alle aspecten om succesvol toetsen en examens te maken.
Meld je nu gemakkelijk aan om te starten met het helpen van leerlingen voor hun toetsen en examens


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten: