Veel leerlingen komen ermee weg. Ze rommelen wat in hun studieboeken, lezen hier en daar de lesstof nog eens door en hoppa.. de voldoende is weer binnen.
Op de basisschool rollen deze kinderen moeiteloos naar groep 8 waar ze beloond worden met hoge citoscores.
Ze gaan op dezelfde voet door want in hun beleving is leren een makkie.

Tot de eerste onvoldoende een feit is……

Drie manieren van reageren op de eerste onvoldoendes

De eerste onvoldoendes zijn vaak schrikken en werken als een soort wake up call dat bij nader inzien niet alles vanzelf gaat. Want hoe ga je verder na de eerste schrik nadat je van je leien dakje bent gevallen?

  • De ene leerling zet een tandje bij en haalt weer moeiteloos voldoendes
  • Een andere leerling haakt af en krijgt motivatieproblemen omdat het niet meer lukt op de oude manier
  • Dan zijn er leerlingen die in paniek raken en steeds meer inspanning doen om te leren, maar zonder resultaat.

De leerling die een tandje bijzet, weet onbewust hoe hij het meest effectief leert en zijn inspanning is in evenwicht met de uitkomst. Dit zijn de leerlingen waar je nooit naar om hoeft te kijken. Zij vinden het ook niet erg om als het nodig is extra inspanning te leveren omdat ze de ervaring hebben dat dit zich wel vertaalt in een hoger cijfer.

Je zou wensen dat iedere leerling van nature zo moeiteloos met lesstof om kan gaan. Wat er in gaat, komt er vanzelf op de goede manier weer uit

Voor de groep leerlingen die opeens onvoldoendes halen en wiens inspanningen niet langer mooie resultaten opleveren, is het een hard gelag. Ze hebben geen enkel idee hoe het kan dat ze onvoldoendes hebben en als ze merken dat eventuele extra inspanningen ook nog niets opleveren, willen ze het bijltje erbij neer gooien.

Als je plotseling onvoldoendes hebt en je haakt af omdat het niet lukt het tij te keren, heb je opeens twee problemen: Je hebt niet alleen lage cijfers, maar moet ook nog dealen met een motivatieprobleem

De leerlingen die in paniek raken als ze merken dat ook hun extra inspanningen niets opleveren, krijgen de neiging nog meer tijd te besteden aan hun leren.

Vaak lezen ze eindeloos opnieuw de lesstof door, maar lezen is niet leren!

Ze kunnen niet meer stoppen met leren waarbij ze zelfs vrienden en sport de dupe zijn want iedere minuut wordt vanaf nu besteedt aan leren, leren, leren….

Naast de lage resultaten die op geen enkele manier meer in overeenstemming zijn met de inspanning, ontwikkelen deze leerlingen faalangst

Als iets niet werkt, doe wat anders

Alleen de leerlingen uit de eerste categorie zijn in feite goed bezig. Zij weten en erkennen dat ze hier en daar een tandje bij moeten zetten en doen dat ook effectief.

Zij hebben loon naar werken!

Leerlingen die afhaken of teveel tijd gaan besteden aan doorlezen en steeds opnieuw hetzelfde doen wat niet werkt, lopen vast. Niet alleen qua motivatie, maar ook qua zelfvertrouwen.

Het is van groot belang om te onderzoeken hoe je inspanning het juiste resultaat oplevert.

Wat veel mensen niet door hebben, is dat het compleet zinloos is om op dezelfde manier blijven leren als je tot dusver hebt gedaan. Wanneer inspanning en resultaat niet meer kloppen, moet je gaan onderzoeken wat wél gaat werken.

Het loont de moeite om alle details te onderzoeken van manieren van leren, aanpak en volgorde van huiswerk maken, de manieren van onthouden, de leerstrategieën en misschien wel het belangrijkst de losse gedachten die oppoppen als het over leren gaat.

Na je analyse van wat, hoe, welke manier, wanneer, wie en waarom, maak je een gedetailleerd plan van aanpak

In dit plan van aanpak is het voor de leerlingen die niet kunnen stoppen van groot belang om criteria te formuleren wanneer het genoeg is. Alleen op die manier kan weer zelfvertrouwen ontstaan en kun je experimenteren met werkende strategieën.

Stop en begin opnieuw

Wil een leerling ook na het VO en de examens succes hebben tijdens een verdere studie, begin dan zo snel mogelijk met het inventariseren van inspanning en resultaat. Loopt dat scheef, kom dan in actie en onderzoek alle variabelen die effect hebben op de inspanning versus het resultaat.

De workshoptraining Toets en Examen Voorbereiding

Heb je te maken met leerlingen waar het rondom toetsen en examens niet goed gaat, help ze dan met de training voor de workshop Toets en Examen Voorbereiding.
Alle onderdelen die van belang zijn rondom het leren, komen in deze workshop aan de orde. Leerlingen krijgen inzicht in hun manier van leren en grip op hun tijdsbesteding. Je kunt het complete werkboek met ze doornemen, maar ook alleen de werkbladen die relevant zijn om de inspanning in balans te brengen met het resultaat.
Schaf nu deze training aan en help morgen al leerlingen om hun inspanningen effectiever te maken voor de toetsen en examens die komen gaan.

De leerlingen zullen je dankbaar zijn. (En hun ouders ook omdat er minder leerstress in huis is……)


Bekijk de video met uitleg voor leerlingen over inspanning versus het halen van een goed resultaat.

 


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)