Over een aantal weken zijn er examens en de toetsweken worden ook langzaamaan weer ‘normaal’ gehouden. En ik weet nu al, nog meer dan voorgaande jaren, dat er weer een prachtige periode van stress aankomt.

Dat is onvermijdelijk.

Want het hoort er natuurlijk wel bij dat er stress en spanning is tijdens toets en examen periodes en de meeste mensen doen het daar best goed op.

Hoe slepen we ze door de toetsen en examens

Dit derde corona examenjaar vraagt opnieuw een flinke inzet van leerlingen. Want hoewel er meer mogelijkheden zijn om examens te doen, moet er wel gepresteerd worden.

Best een uitdaging eigenlijk

Pakweg zijn er drie manieren om leerlingen de komende periode erdoor te slepen:

  • Je gaat de toestand van de leerlingen beklagen en hen vooral als slachtoffer zien
  • Je gaat de leerlingen stimuleren en ervoor zorgen dat ze zelf de veerkracht hebben om te presteren
  • Alles tussen slachtofferschap en weerbaarheid in waarbij er eerlijke opvang is als het moeilijk is en de schop onder de kont als het nodig is bij gepiep.

Ik hoop van harte dat er voor iedere leerling of examenkandidaat voor het laatste wordt gekozen.

Als de stress oploopt

Natuurlijk zal het hier en daar weer best pittig worden. Volgens mijn ervaring ontstaan problemen als het niet duidelijk is en er geen overzicht is.

Wanneer een leerling de grip kwijt is, is de toets of examen gedoemd te mislukken

Iemand die de grip kwijt is, krijgt stress.
Pubers met stress maken het hun omgeving vrij lastig. Of ze gaan lawaai maken door tegendraads, eigenwijs, eisen stellend te doen of ze schieten in depressief gedrag.

Beide manieren van op stress reageren zijn erg onhandig

Daar komt bij dat volwassenen nogal eens de neiging hebben onhandig te reageren op stressgedrag van pubers en leerlingen. Zo zit je snel in een negatieve vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.

Hoe voorkom je wegzinken in het moeras

Allereerst is het natuurlijk wijs om als volwassene de puber serieus te nemen en een beetje verstandig af te wisselen tussen de aai over de bol en de schop onder de kont. Blijf erbuiten en laat je vooral niet meeslepen in het puber/leerlingdrama.

Daarnaast is het goed om je eens te verdiepen in de vaardigheden die allemaal nodig zijn om een toets of examen met een positieve uitslag te maken.

En dat is nogal wat.
Ik ben er eens voor gaan zitten en kom tot deze rij in een willekeurige volgorde:

  • Overzien van een werkvoorraad
  • Prioriteiten stellen
  • Weten wanneer het genoeg is
  • Vertrouwen in jezelf hebben
  • Keuzes maken
  • Een planning maken en je eraan houden
  • Omgaan met onzekerheid
  • Uitstellen van pleziertjes
  • Doorzetten als het tegenzit
  • Reële verwachtingen leren hebben
  • Flexibel omgaan met wijzigingen
  • Tips en adviezen van anderen aannemen en ernaar handelen
  • Vragen leren stellen
  • Om hulp durven vragen
  • Fouten durven maken
  • Zelfkennis hebben over prestaties
  • Kunnen doorwerken als er rumoer en afleiding is
  • Goed voor jezelf kunnen zorgen met voeding en nachtrust
  • De ‘schuld’ bij je zelf leggen en anderen daar niet mee opzadelen
  • Focus houden op doelen en de benodigde taken
  • De eigen sterke en zwakke eigenschappen kennen
  • Gemotiveerd blijven bij tegenslag en minder leuke lesstof
  • Onthouden welke taken er allemaal gedaan moeten worden
  • Moeilijkheden en tegenslag verdragen zonder boos of verdrietig te worden
  • Als de vermoeidheid toeslaat focus kunnen blijven houden
  • Kunnen starten, ook na onderbrekingen
  • Tijd kunnen inschatten die nodig is voor de verschillende vakken
  • Kunnen evalueren en reflecteren waarom een cijfer lager is dan verwacht
  • Benodigde spullen onder handbereik en op volgorde hebben
  • Gedrag en aandacht trekken van anderen buiten kunnen sluiten
  • Tegen veranderingen kunnen
  • Vriendelijk blijven voor broertjes, zusjes, ouders en vrienden
  • Weten waar je de beste concentratie hebt
  • Weten op welke manier je het beste leert
  • Frustraties op een aanvaardbare manier uiten
  • Verantwoordelijk zijn voor de eigen inspanning en resultaten
  • omgaan met stress
  • leren omgaan met mislukking
  • Omgaan met verplichtingen

Veel hè?

Heb je ze allemaal gelezen of heb je net als leerlingen de helft overgeslagen?

Al met al is een toets of examen dus een geweldige test voor vaardigheden die handig zijn voor de rest van je leven!

Als je weet wat je moeilijk vindt, kun je er wat aan doen!

Als je weet waar je zwakke punt zit en je leert hoe je het aan kan pakken of hoe je kiest om te doen wat even niet leuk is dan wordt alles een stuk makkelijker.

Het gaat nooit over de lesstof

Zoals je ziet in bovenstaande opsomming zit daar geen woord Frans, Duits, of som van Wiskunde of Scheikunde bij.

Het grootste misverstand is dat het bij toetsen en examens fout zou gaan door de lesstof!

Wanneer een leerling zijn vaardigheden en mindset op orde heeft, gaat de lesstof erin als koek.
Zelfs als een leerling lesstof niet begrijpt, zal het hem lukken om te slagen dankzij zijn vaardigheden. Want dan vraagt hij om hulp, kiest calculerend om precies genoeg inspanning te doen en krijgt zijn stress onder controle.

Help écht met toetsen en examens

In mijn praktijk heb ik vanaf het begin gemerkt dat leerlingen geen hulp nodig hebben voor de inhoud van de lesstof, maar begeleiding en coaching over hoe ze het aan moeten pakken.
In al die jaren in mijn praktijk heb ik leerlingen begeleid zonder ooit een woord Frans, Grieks te praten of een wiskundesom te maken.

De hemel bewaar me, daar ben ik te dom voor

Wat ik gaandeweg de jaren wel ontdekte was om leerlingen binnen no time op het juiste spoor te zetten om hun eigen lesstof door de open luiken naar binnen te laten stromen.

Zodat leerlingen met veel minder stress en veel meer resultaat hun toetsen en examens halen!

De workshop Toets en Examen Voorbereiding

Voor iedereen die leerlingen écht willen helpen toetsen en examens te halen, heb ik een hele gave workshop ontwikkeld waarin ALLE aspecten aan bod komen voor het maken van toetsen en examens.
Kijk maar via deze link naar de workshop waarbij leerlingen in maximaal 2 uur een zucht van verlichting slaken en tot in hun tenen begrijpen waarom ze het moeilijk hebben.

Wat ze natuurlijk vooral ontdekken is wat ze moeten doen om hun luiken open te zetten voor het opnemen van de lesstof zodat het op het juiste moment er weer uit komt!

Kijk verder wat deze online workshop je oplevert!



Let op: Deze workshop kun je helemaal zelfstandig online in je bezit krijgen.
Omdat ik vanaf 2010 meer dan 24/7 bezig ben met coachen en trainen van professionals, lukt het mij niet langer om mijn kennis in nog meer live opleidingen te gieten en heb ik ontdekt dat de mogelijkheden online minstens even goed werken.

In de online workshop vind je een zeer gedetailleerde handleiding om leerlingen mee te nemen naar succesvol toetsen en examen doen. Het to the point werkboek wat je helemaal op maat kunt samenstellen voor iedere leerling helpt steeds opnieuw.

Ga jij leerlingen effectief helpen op weg naar toetsen en examens?

Begin dan nu met de workshop en meld je snel even aan via deze link.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)