Meestal gebeurt het mij als ik snel, snel wat wil doen of afmaken. Ik luister niet goed en ga direct in de actiestand. En als je mij in de actiestand hebt, berg je dan maar want dan ga ik door.

Zo kon het dus gebeuren dat ik aan het eind van een interview met 3 Belgische studenten er pas in de laatste minuten achter kwam dat ze geen hulpverlenersopleiding volgden, maar een media en entertainment opleiding.

Foutje bedankt…..

Ik had die arme meiden bijna 3 kwartier een college gegeven over pleegkinderen, pleegouders, hechting, loyaliteit en alles wat daarmee te maken heeft. Gelukkig had ik ook hun vragen beantwoord over een product wat ze voor deze doelgroep konden ontwikkelen want theorie praktisch  maken door praktische middelen te bedenken is wat ik hele dagen doe. Bovendien was dit de basis van mijn opleiding 40 jaar gelden.

Het heette toen muzisch/agogisch, een bijna vergane uitdrukking..

Aan een half woord genoeg hebben…..

Gelukkig ben ik niet de enige mens die informatie niet goed leest of hoort en dan op de eigen toer verder gaat. Ik combineerde de informatie student/pleegkinderen/eindopdracht/interview en daarbij mijn eigen tijdsdruk tot een pakketje waarin ik heel snel besloot dat ik best wel een half uurtje kon vrijmaken om deze dames een stap verder te helpen.

Had ik maar even de moeite genomen goed te lezen……..

En toch ben ik niet de enige…..

……. Want is dit niet wat wij mensen de hele dag doen?

  • je ziet iets gebeuren en trekt je conclusie
  • je hoort een verhaal en een aantal woorden blijven plakken
  • je leest iets en denkt .. o ja, dat ken ik
  • er komt een bekende op je af en je denkt: ‘niet weer hè?’

Zo  verkeren we de hele dag in situaties die we kennen en waarop we bijna automatisch reageren.

De vergissing is dat we DENKEN de situatie te kennen terwijl dit heel vaak niet zo is…..

Je zal maar ouder zijn

Als ouder val je in het dagelijks verkeer terug op de automatismen en patronen die je gewend bent:

  • Suze is vergeetachtig dus moet je altijd zeggen dat ze haar tas moet pakken
  • Jorn kan niet plannen en daarom moet je iedere dag vragen over het huiswerk
  • Mirthe en Kim krijgen altijd ruzie over taakjes en daarom sus je ze al bij voorbaat
  • Max wordt boos als hij moet stoppen met gamen en daarom doe je heel voorzichtig

Voor het grootste deel van de tijd helpen automatismen en patronen ons de dag door en varen we er wel bij. In al onze relaties helpt het als we al een beetje weten wat er gaat komen zodat we niet iedere minuut het wiel hoeven uit te vinden.

Alleen….soms is het nodig om even dom en nieuwsgierig te zijn en jezelf op de rem zetten

Interpreteer maar raak…

Hoe ouder je kind wordt, hoe meer je denkt te weten hoe je kind denkt, doet en vooral IS. Waar je niet altijd bij stil staat, is dat je kind ook steeds meer onder invloed van anderen komt te staan en, ohh hellup…, een eigen mening gaat ontwikkelen die haaks op die van jou staat.

Ondertussen doe jij net alsof je kind nog dat gezellige basisschool droppie is…

Ouders van pubers hoef ik niet te vertellen hoe zeer dit uit de hand kan lopen. Jij denkt je kind van haver tot gort te kennen, maar schijnbaar opeens zijn jullie vreemden voor elkaar.

Allebei zetten jullie een tandje bij en doen meer van hetzelfde wat de sfeer er niet beter op maakt

Dan sluipt het gedoe erin….

Omdat jij denkt te weten hoe je kind in het dagelijks gebruik functioneert, vergeet je je aan te passen aan de veranderende versie van je kind.

Je kind op zijn beurt, houdt zich stevig vast een zijn mening over jou en die wordt door de situatie van over en weer interpreteren en invullen hoe de situatie wel zal zijn, meestal niet mooier gekleurd.

Na verloop van tijd zitten jullie op verschillende golflengtes en je hebt het niet eens door…

Tijd voor actie

Toen ik de Belgische studenten vroeg hoe hun studie precies heette en ze mij vertelden dat het een compleet andere richting was dan wat ik bij elkaar geïnterpreteerd had, waren schrik en schaamte mijn eerste reactie.

Inmiddels door honderdduizenden vergissingen van dit soort weet ik dat de wereld niet vergaat. Hierdoor kon ik snel schakelen en hen vertellen hoe dom van mij en mijn excuses aanbieden voor mijn ‘college’.  Gelukkig was voor hun opdracht de informatie wel zeer bruikbaar en kon ik ze in een samenvatting nog wat handige tips meegeven terwijl ik ondertussen dacht: ‘Okeeee.. Adema weer flink uit de bocht….’

De foutje bedankt tip

Misschien is het als ouder niet eens heel erg als je vanuit je automatismen je kind binnen de opvoedregels wilt houden. Mocht echter je kind signalen geven dat er iets niet meer helemaal goed gaat dan is het wellicht wijs om je eens achter je oren te krabben en te bedenken hoe je de relatie met je kind weer up to date krijgt…..

Hoe mooi is het dat ik het voorwerk al voor je heb gedaan en dat je zoals je van mij gewend bent alle praktische handvatten op een dienblaadje aangereikt krijgt in de online workshop: ‘Voer een goed gesprek met je puber’
In deze online workshop ontdek je allereerst door een boeiende test hoe jullie het thuis doen en door middel van tekst en video’s krijg je inzichten en tools aangereikt die je direct kunt toepassen in je eigen huis.
Je kunt nu starten als je even op deze link klikt voor de online workshop ‘Voer een goed gesprek met je puber’


In deze video zie je hoe je in situaties verzeild raakt waarvan je later denkt… Stom.. stom….


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)