Ik heb hem uit de klas laten halen en naar huis laten fietsen.

Serieus
Echt waar!

Ik had een belangrijke vergadering waarvoor ik per se op tijd moest zijn. En hij had mijn sleutelbos gebruikt en niet teruggelegd waar het hoorde.

Gloeiende.. gloeiende en nu kon ik niet weg met mijn auto.

Toen de conciërge mij vertelde dat hij onderweg was, ben ik hem overigens wel tegemoet gefietst en ik weet niet meer of ik toen nog op tijd was.

Zorg voor een vaste plek voor je spullen

Echt waar, je leven wordt zoveel prettiger en plezieriger als je kinderen van jongs af aan leert dat alles een vaste plek heeft. En wees er op tijd bij want tegen de tijd dat ze puber worden, heb je het pleit verloren en veel discussie in huis.

Je kunt peuters en kleuters al heel goed leren waar hun vieze onderbroek thuishoort en waar het speelgoed en de ipad na gebruik naar toe moeten.

Vergis je nooit in de zelfredzaamheid van kinderen want ze kunnen altijd meer dan je denkt.

En als ze klein zijn, maak je nog lekker gebruik van hun behoefte om samen met jou te zijn en hun zeer grote nieuwsgierigheid.
Ze willen je als kleintjes ook nog zo graag helpen en je van dienst zijn.

Krijg dat nog maar eens voor elkaar als ze eenmaal puber zijn. Dan zuchten en kreunen ze vooral als je een verzoek doet.

Zorg voor vaste routines

Als je als ouder ook van vaste routines een gewoonte maakt, scheelt óók dat later een hoop gedoe en geef je het goede voorbeeld.

  • na het eten tandenpoetsen
  •  je jas op de kapstok hangen
  •  je tas eerst leegmaken voor je gaat spelen of bankzitten
  • de borden bij de afwas zetten
  • je spullen op een vaste plek neerleggen
  • pas je huis uit als je opgeruimd hebt
    En voor pubers:
  • aan je huiswerk beginnen nadat je je spullen hebt opgeruimd en even iets te drinken hebt genomen.
  • beginnen met leerwerk en afwisselen met maakwerk
  • je tas voor de volgende dag klaarmaken wanneer je klaar bent met je huiswerk

Een vaste volgorde in dat wat je doet en moet doen, zorgt ervoor dat je zonder moeite doet wat je moet doen.

Veel pubers waar ik mee te maken krijg, hebben moeite met plannen, leren, huiswerk maken en rommel opruimen.

Vaak hebben ze geen idee hoeveel en waarvoor ze huiswerk hebben en tegen de tijd dat ze klaar hadden kunnen zijn met de hele rataplan, moeten ze nog beginnen.
Meestal hebben ze er dan op ook nog een zeurende, lees bezorgde, ouder bij op de achtergrond en het feest is compleet.

Investeren voor de toekomst

En ja, eerlijk is eerlijk.

Het kost je de nodige tijd om te investeren om het in de hersentjes te planten en het daar te houden voor het juiste gebruik als het nodig is.
Maar ik zweer je dat het de moeite waard is en dat je er later zeer veel profijt van hebt.
Want wat eenmaal een gewoonte is, gaat op de automatische piloot en daar hoef je nooit meer naar om te kijken.

En bedenk eens wat een rust.

Geen geschreeuw meer over waar de sleutels zijn, waarom er geen schone broek is, waar de sportspullen zijn, waarom de afwasmachine niet uitgeruimd is.

Alleen al daarvoor haal je ze als ze nog klein zijn uit hun bed als de fiets nog buiten staat en roep je ze terug om hun speeltje op te ruimen. Bedenk vooral op die momenten hoeveel rust je er later voor terug krijgt, als ze als automatische pilootjes hun dag doorkomen met hier en daar een storing.

Want dat mag natuurlijk :-)

Leren voor een gemakkelijk leven later.

Bijkomend voordeel voor alles wat een vaste plek en een vaste routine heeft, is dat je kind al heel jong oefent met de zogenaamde executieve functies. Dat zijn de vaardigheden die een succesvol leven voorspellen en die ervoor zorgen dat je weet wat er gedaan moet worden, wanneer het gedaan moet worden, hoe het gedaan moet worden en dat je het ook  ‘gewoon’ gaat doen en blijft doen.

Dat zijn al die vaardigheden waar kinderen nu massaal op vastlopen omdat wij ouders hen zoveel uit handen nemen waardoor onze kinderen geen idee hebben hoe ze hun leven vorm moeten geven en waar op dit moment de scholen voor verantwoordelijk worden gesteld om kinderen dat te leren. En wat dus niet meer gaat helpen en werken omdat het thuis niet geoefend is en je het niet met een spelletje en een extra taak op school voor elkaar krijgt.
De zogenaamde executieve functies kunnen kinderen alleen thuis goed onder de knie krijgen, daar kan een juf of meester nooit tegenop.

Dus, als kinderen het al jong geleerd hebben en de consequenties van hun slordigheid zelf mochten dragen, is er hoop.

Echt. ik kan het weten. Zoonlief heeft nooit weer mijn sleutels ‘geleend’ zonder ze terug te leggen op de plek waar het hoort.
Enn.. verder kan het met zijn gewoontes hier en daar wat efficiënter naar mijn smaak, maar dat zoekt hij als inmiddels volwassen man maar lekker zelf uit.

Al denk ik heus dat ik er op sommige gebieden toch wat harder aan had mogen trekken……


Deze blog werd gepubliceerd in de weekendbijlage van het Friesch Dagblad op 23 november 2019.

Spreekt deze blog je aan? Ik vind het een compliment als je deze deelt. Wanneer je deze tekst of gedeeltes daarvan wilt gebruiken, vraag dan even toestemming.


Meer artikelen:

Lees ook: Bezorgde ouders maken hun kind ongelukkig
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om beter te leren leren
Lees ook: Moeten we blij zijn met Magister?
Lees ook: Is je kind een paard of een ezel?
Bekijk ook: Wanneer kan een puber met vrienden op vakantie?
Bekijk ook: Hoe leer je een kind omgaan met zakgeld en kleedgeld?
Bekijk ook: Executieve functies: Wat zijn dat en hoe leer je die?


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)