In 2012 ontwikkelde ik de training “Ik leer leren”, voor kinderen en jongeren vanaf groep 8 die vastlopen in hun schooltaken of slimmer willen leren.
Het programma is geschikt voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool, hoogbegaafde kinderen, brugklassers, tweedeklassers op HAVO/VWO, maar ook voor jongeren in het MBO en HBO.
Inmiddels geven coaches en leerkrachten door heel Nederland en België deze training en zijn er al duizenden kinderen mee geholpen – iets waar ik heel blij van word.
Al vanaf het begin is de Ik leer leren training erg succesvol.
Hieronder lees je een verslag van een trainer van het eerste uur.
Mariette Suiker_Dietz.
Over de training
De training ‘Ik leer leren’ is zo breed en open van inhoud, dat hij op allerlei manieren ingezet kan worden: individueel of in groepjes, voor basisschool maar ook voortgezet onderwijs en hoger. kan individueel gevolgd worden, maar ook in groepjes. Als training geniet ik van deze diversiteit: elke les verloopt weer anders, en ik kan bij iedereen inzetten wat op dat moment nodig is.
- Individueel kan ik 100% inzoomen op de situatie van het kind, terwijl in een groepje de kinderen elkaar juist prikkelen en motiveren: ze vinden herkenning en erkenning bij elkaar.
- Kinderen op de basisschool zuigen deze lessen nieuwsgierig in zich op, terwijl oudere kinderen echt aan de slag gaan met dat waar ze dagelijks tegenaan lopen: of dat nou hun motivatie is, of het plannen, het omgaan met afleiding van je telefoon, of de paniek bij het maken van je toets.
Onlangs had ik een groep meisjes van groep 7 en 8, waar de groepsdynamiek super werkte. In dit verslag lees je mee over hun reis, aan de hand van de thema’s van de 5 lessen:
Les 1: Wat is leren?
Tijdens de eerste les worden de kinderen aan het denken gezet over hun manier van leren. We praten over vragen als: hoe leer ik eigenlijk? wat helpt me om beter te kunnen leren? waarom leer ik?
We doen ook een uitgebreide test om te achterhalen welke leerstijl het beste werkt bij het kind.
Bij het bespreken van de stellingen in het werkboek vroeg een van de meisjes opeens: “Mag ik wat aan haar vragen? Waarom heb jij eigenlijk aangekruist dat je hoge cijfers wilt halen? Het gaat er toch vooral om dat je je best hebt gedaan?”.
Geweldig als dit gebeurt in een groep: niets is goed of fout bij wat je hebt aangekruist, maar het gesprek erover zorgt ervoor dat we even rammelen aan het ‘wereldbeeld’ van de kinderen: oh ja, zo kan ik er óók naar kijken.
Les 2: positieve gedachten bij faalangst en motivatie
Wat voor impact hebben je gedachten op hoe je de dingen doet en ervaart?
We spelen deze les met ‘rode’ en ‘groene’ gedachten: groene gedachten zorgen dat je je prettiger voelt waardoor alles ook beter gaat.
De meisjes verzonnen groene gedachten om door te zetten als het moeilijk is of als ze geen zin hebben om te leren. En ze gingen er helemaal in op!
Na afloop mailde een moeder me: “Ze kwam zo enthousiast thuis, want ze had met de tegenwind op de fiets heel erg geoefend met groene gedachten, en het leek net of ze daardoor sneller thuis was!”.
Les 3: Over plannen en organiseren
Deze les over plannen en organiseren begon stormachtig: buiten waaide het hard het en een paar meiden waren té hyper om bij de les te blijven. En dit is natuurlijk iets dat ook regelmatig op school gebeurt.
Ik besloot om alvast een uitstapje naar het thema van les 4 te maken: concentreren: want hoe doe je dat in de klas als je je zo voelt? We deden wat oefeningen die je hoofd leegmaken en helpen om te focussen.
Je plan aanpassen omdat de omstandigheden daarom vragen, dat is flexibiliteit: een van de executieve functies die we in les 3 bespreken.
Deze heb je nodig om je werk goed te plannen en te organiseren. Bijvoorbeeld: doorzetten als het moeilijk is, emoties reguleren, time-management, zelfstandig aan je taak beginnen, prioriteren en concentreren.
We bespreken hoe ze op elk van de functies ‘scoren’, en we onderzoeken hoe ze kunnen oefenen met de dingen die nog niet zo goed gaan.
Achteraf vertel ik ouders ook altijd hoe ze hun kind daarbij kunnen helpen: laat ze zelf dingen in huis doen, problemen oplossen, tassen inpakken, plannen maken en uitwerken.
En natuurlijk gaat het in deze 3e les over hoe ze nu het beste kunnen plannen: hoe zorg je dat je alles onthoudt en op tijd inplant – én uitvoert? Waar en wanneer kun jij het beste je huiswerk doen? Hoe leer je van eerdere toetsen die een beetje tegenvielen, zodat je het de volgende keer anders aanpakt?
Les 4: Concentreren
Hier keken de meiden al wekenlang naar uit, want oef… wat is het soms lastig om bij de les te blijven. En ook hier gaat het om mindset: zie je jezelf als iemand die zich écht niet kan concentreren? Of ga je onderzoeken waar het bij jou aan ligt, dat concentreren soms even niet lukt? En hoe kun je zorgen dat het dan tóch lukt?
Dat is wat we in deze les altijd doen: zoek jouw zwakke plek en pak deze aan.
Omdat er veel ‘volle hoofden’ in het groepje zaten, vroeg ik of ze zin hadden in een ontspanningsoefening.
Ze mochten zitten of liggen, en gingen meteen alle drie op de vloer liggen. Zachtjes las ik een verhaaltje voor, terwijl ze zichtbaar steeds dieper wegzakken.
De reacties achteraf spreken voor zich:
- “Het is net of ik een paar jaar geslapen heb!”
- “Ik zag mezelf echt die berg beklimmen en die grot in gaan”
- “Ik voel me zo blij, net of ik wakker ben geworden en besef dat ik vandaag jarig ben”
Aan het einde van de les, bij het noteren van de goede voornemens voor de komende week, werd de beer uit het verhaal weer als hulpbron genoemd om te helpen met concentreren.
Bovendien deden we aan het einde nóg een visualisatie, zodat ze helemaal rustig en ‘leeg’ naar huis gingen.
Les 5: Je geheugen goed gebruiken
De kinderen stormden naar binnen met popcorn en chocola: deze laatste les zou een feestje gaan worden!
Les 5 is erg leuk en afwisselend: we doen testjes met de kinderen, of ze het beste 10 woorden onthouden als ze die horen, of als ze er plaatjes bij zien, of als ze de woorden opschrijven.
Er ontstaat vaak een sfeer van competitie, ze wíllen graag scoren!
En uiteindelijk gaat het me niet zozeer om die uitslagen, maar meer om het praten over: “hoe deed jij dat nou, die woordjes onthouden?”.
De een maakt er plaatjes bij, de ander maakt er een doorlopend verhaal van, en weer een ander herhaalt de woorden alsmaar van binnen.
Deze les is vaak een enorme opsteker voor kinderen: “Kijk eens, ik kán dit gewoon, een onzinnige serie woorden in mijn hoofd krijgen”.
Bij het afscheid vroeg ik aan de meiden wat nu het állerbelangrijkste was, dat ze hadden geleerd deze training:
- “Positief denken en doorzetten, dat gebruik ik nu de héle dag!”
- “Hoe ik dingen het beste kan onthouden”
- “Dat ik nu weet hoe ik me beter kan concentreren”
En daar gingen ze dan na deze gezellige les, de wijde wereld in… het geleerde in de praktijk brengen.
Maar niet voordat ze nog even hun telefoonnummers hadden uitgewisseld: zo houden ze met elkaar de herinnering aan onze reis in ere! Ik laat ze los, en kijk alweer uit naar mijn volgende groep…
Wie is Mariette:
Mariette Suiker-Dietz, kindercoach en opvoedcoach in Hoofddorp, heeft de afgelopen jaren al vele kinderen geholpen met de training ‘Ik leer leren’.
In haar praktijk werkt ze met kinderen van 6-18 jaar, zowel rondom schoolse zaken als het leren leren, motivatie en begrijpend lezen, als met hulpvragen rondom spanning, verdriet, faalangst, boosheid, zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Op haar website lees je regelmatig nieuwe interessante blogs over deze thema’s: www.dietzcoaching.nl
Wil je ook net als Mariette kinderen en jongeren helpen bij het leren?
Lees hier alles over het trainer Ik leer leren worden.
Zoek je als ouder een trainer voor je kind, puber of jongere?
Enthousiaste en kundige trainers in Nederland en België vind je hier.
Meer artikelen:
Lees ook: Jong geleerd is oud gedaan: De executieve functies
Lees ook: Geloof jij ook in de onzin van leerstijlen?
Lees ook: Een paar examentips
Lees ook: Wat gebeurt er bij examenstress en hoe los je het op?
Bekijk ook: Executieve functie: Plannen en organiseren
Bekijk ook: Het kind wat niet kan starten
Bekijk ook: Beelddenken: leren als een vlinder
Geef een reactie