Iedere ouder is op de ene of andere manier aan het opvoeden. De ene ouder doet dat heel bewust en de andere ouder rolt door de dagen.
Toch heeft iedere ouder als het er op aankomt een mening over wat er van zijn kind terecht zou moeten of mogen komen. We hebben allemaal verwachtingen van onze kinderen en van elkaar. Heel vaak zijn die verwachtingen en ideeën over en voor elkaar onbewust.
Opvoed en opgroei principes
Wanneer ouders ideeën en verwachtingen hebben over en voor hun kind gaat het heel vaak in eerste instantie over schoolresultaten of sportprestaties of het hebben van een bepaalde hobby en natuurlijk over het gedrag van het kind. We willen graag dat ons kind open is, gezellig, sociaal vaardig en liefst ook nog gehoorzaam.
Gaandeweg komen we erachter dat dit allemaal niet vanzelf gaat en dat we daarvoor flink moeten investeren in ons kind.
Ook moeten we teleurstellingen verwerken want het zou zo maar kunnen dat de papa die zelf een verloren voetbalcarrière heeft gehad deze wens terug wil zien bij zijn zoon. Net zoals in het verleden best veel vrouwen juf zijn geworden omdat hun moeder niet door mocht leren.
Na verloop van tijd komen we er als ouders vaak achter dat ons kind op bepaalde punten niet kan voldoen aan onze verwachten en hoop. Het kan zijn dat het kind niet wil sporten of op school minder goed kan meekomen dan gehoopt. Ook kan een kind door ziekte of omstandigheden zich anders ontwikkelen.
Los van wat er allemaal kan gebeuren in de eerste twintig jaar van ons leven, rekent bijna iedere ouder er op dat hun kind opgroeit tot een aangename volwassene.
Wat is een prettige volwassene
We vinden het fijn als ons medemens vriendelijk is, autonoom, verantwoordelijkheid neemt, integer is, betrokkenheid toont, geduldig en zorgzaam is en tegelijkertijd standvastig en rechtvaardig is. En liefst ook nog humor heeft en tevreden is. En zo zijn er vast nog meer waardevolle eigenschappen te noemen die we prettig vinden in de omgang met elkaar.
Wanneer we bovenstaande eigenschappen of deugden bezitten, denken we soms dat dit vanzelf gaat. Maar niets is minder waar want kinderen leren alle bovenstaande eigenschappen en nog veel meer door opvoeding en vóórdoen van de volwassenen en andere kinderen.
Wanneer kinderen geen goed voorbeeld krijgen of alleen maar op zichzelf gericht zijn, ontwikkelen ze geen mededogen en alle andere deugden, kwaliteiten en eigenschappen die de wereld een beetje vriendelijker maakt.
Het dagelijkse gedoe
In het rumoer van alle dag zijn de meeste mensen niet zo bezig met het opvoeden tot prettige volwassenen. Er moet brood op de plank, kinderen moeten naar school en de dag van morgen is ver genoeg. De toekomst komt met name voorbij als het over school gaat.
En toch zijn we er iedere dag mee bezig!
Immers
- Als kinderen ruzie maken, roepen we op tot vrede en harmonie
- Als kinderen een snoepje pakken of speelgoed afpakken van elkaar, hebben we het over eerlijkheid
- Wanneer de tafel gedekt moet worden, doen we een beroep op behulpzaamheid
- Als er huiswerk gemaakt moet worden, verwachten we verantwoordelijkheid
- Wanneer een kind iets niet voor elkaar krijgt, verwachten we doorzettingsvermogen
- Als Sinterklaas is geweest, vinden we het fijn als onze kinderen tevreden zijn
- Wanneer het bouwen van een legotrein tegenvalt, hopen we dat ons kind geduld leert
- Van onze puber verwachten we een ordelijke kamer
- Wanneer ik met pubers en ouders spreek omdat er heel veel gedoe is en de puber antwoord dat hij meegekomen is omdat de relatie met zijn ouders belangrijk voor hem is, kunnen we bouwen aan hernieuwd vertrouwen wat soms nodig is
- Als pubers uitgaan, willen ouders weten dat het veilig is
Deugden-vol of waarden-vol opvoeden
Bovenstaande opsomming gaat allemaal over datgene wat we belangrijk vinden. We noemen dat ook wel waarden of deugden. Meestal onbewust zijn we de hele dag door bezig met zaken die belangrijk voor ons zijn. We corrigeren elkaar en onze kinderen als we geraakt worden in onze waarden. We worden boos op onze buren en collega’s als deze onze grenzen niet respecteren.
Wanneer we kinderen op willen laten groeien tot prettige volwassenen kunnen we op een hele speelse manier omgaan met de waarden die voor ons belangrijk zijn. In de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach zit een oefening om erachter te komen wat we op bepaalde gebieden in ons leven het allerbelangrijkste vinden. Dit gaat altijd om kernwaarden. Je zou dit ook deugden kunnen noemen wat in feite kracht betekent (Virtue).
Toen onze kinderen klein waren, legde ik iedere week een deugdenkaart op tafel. Ik heb ze nog steeds en ze liggen ter inzage in de opleiding. Op die kaarten staat een beschrijving van de betreffende deugd en ook hoe je dit in praktijk kunt brengen.
Inmiddels zijn ze opnieuw uitgegeven en heten ze deugden vriendjes. Voor scholen zijn dit prachtige hulpmiddelen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van deze prachtige waarden en hen te helpen keuzes te maken.
Voor volwassenen is er een prachtige set van 100 deugden verkrijgbaar die ouders in deze hectische tijd even kunnen doen stilstaan bij wat ze werkelijk belangrijk vinden.
En jaaa… dan kun je nog best wel lang nadenken en met elkaar bespreken: Onze kinderen opvoeden.. tot wat eigenlijk? Wat willen wij ze meegeven waar ze hun hele leven verder op kunnen terugvallen.
Weet jij het als ouder?
Neem maar eens een kijkje op de website van Deugdenkaarten.
Wanneer je deze tekst, of gedeeltes daarvan, wilt gebruiken vraag dan even toestemming.
De link mag gedeeld worden op social media.
Lees ook: Verplichte opvoedcursus voor ouders?
Lees ook: Ouders bemoei je er niet mee
Lees ook: Waarom ruzie tussen kinderen heel nuttig is
Lees ook: Hoe fijn is een perfecte ouder?
Bekijk ook het filmpje: Door problemen ontdek je je kwaliteiten
Bekijk ook het filmpje: Tips om naar kinderen te luisteren
Geef een reactie