Dit is een bijdrage van Gerard van Midden
Hij is projectleider van Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren voor het primair onderwijs.
Dromen……
Je droomt over een kind.
Over gezelligheid en liefde.
Samen zandkastelen bouwen op het strand.
Voetballen op het pleintje achter het huis.
Over een kind dat zijn talenten ontwikkelt. Zichzelf mag worden en met een open blik naar de wereld kijkt.
Een droom?
Een mooie droom, die gelukkig vaak uitkomt. Maar meestal niet vanzelf. De ontwikkeling van een kind vraagt om heldere kaders. Om goede voorbeelden en om gedrag dat bewust wordt aangeleerd. Want zo werk je aan belangrijke voorwaarden om een kind sociaal en emotioneel in balans te laten komen. Dat proces noem je: sociaal-emotioneel leren.
Sociaal-emotioneel leren: een belangrijke les voor later
Leren? Dat doen ze toch op school?
Ja, maar ook thuis. Want een kind leeft nu eenmaal niet in gescheiden werelden. Daarom is er het meeste effect als een kind ook thuis levensvaardigheden aanleert, zoals:
- jezelf leren kennen
- weten waar je emoties vandaan komen
- begrijpen waarom je soms heftig op iets reageert
- je kunnen verplaatsen in anderen
- goed kunnen kiezen
- verantwoordelijkheid durven nemen
- conflicten zoveel mogelijk zelf kunnen oplossen… Levensvaardigheden die een kind nodig heeft om het leven aan te kunnen.
Het is allemaal niet zo moeilijk
Dat klinkt zwaar misschien. Maar gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk. Elke dag zijn er momenten waarop je als ouder op een positieve manier – want positiviteit is de basis van sociaal-emotioneel leren – aan die vaardigheden van je kind kunt werken.
Tijdens het eten als een onverwachte ergernis opeens naar buiten komt. Hoe reageer je dan als ouder?
- Laat je ‘t even gaan om te horen wat er speelt en wat de oorzaak kan zijn?
- Kap je het meteen af omdat je hoofd er nu niet naar staat?
- Welke vragen stel je je kind?
- Mag het kind even ‘ontluchten’ ?
- Moet het kind onder druk zijn emotie inhouden?
De vragen stellen is ze beantwoorden. Vaak is ruimte ervoor geven al genoeg. En wat bijna altijd goed werkt is relativeren. Wat zijn de feiten? Hoe groot is het eigenlijk? Kun je er met humor een leuke draai aan geven?
Zo krijgt het kind inzicht in zijn eigen emoties en wat die doen met anderen. En zo blijft het ook in gesprek met zijn omgeving!
Wetenschappelijk bewezen
Sociaal-emotioneel leren is geen hype. Geen rage die weer overwaait. Dit bewuste leerproces is gebaseerd op uitgebreid, grootschalig onderzoek.
Met als uitkomst dat als opvoeders, die zelf het goede voorbeeld geven, bewust aan het sociaal-emotioneel leren van een kind of leerling werken veel verstorend gedrag helpen voorkomen.
Pestgedrag komt dan nauwelijks meer voor. En kinderen komen in een gezond evenwicht. Ook als het gaat om de verhouding tussen het cognitieve leren (lezen, taal, rekenen) en het sociaal-emotioneel leren. Met als bijzondere ‘bijvangst’ dat kinderen ook beter presteren op die cognitieve vakken (maximaal tot 11% meer!)
Kortom: sociaal-emotioneel leren versterkt kinderen in alle opzichten.
Nu nog even doen…
Lees meer bij Kwink op school
Lees ook: Zo leer je omgaan met grenzen
Lees ook: Waarom word je boos en hoe uit je dit gezond
Lees ook: Boos kind en onmachtige ouders
Lees ook: Waarom is verliezen zo belangrijk
Lees ook: Eruit halen wat erin zit?
Lees ook: Nog niet stoer genoeg..
Lees ook: Angst en de bodemloze put
Wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek
Kindercoachmaterialen vind je bij Ninico.nl.
Ken je de training Ik leer leren al?
De illustratie is van Bianca Snip
Geef een reactie