ILL-tentWanneer een kind een probleem ervaart kijk je allereerst naar het kind zelf. Het kind ervaart immers een probleem, althans zo wordt het door de ouders meestal aangemeld bij de kindercoach. En omdat een kind in ontwikkeling is van baby tot volwassene, is het logisch te beoordelen of onder andere de leeftijd van het kind in overeenstemming is met het ervaren probleem. Op die manier heb je ook direct de ernst van het probleem in kaart. Immers een monster onder het bed is een normale ontwikkelingsangst voor een kleuter. Voor een 10 jarige kan er dan al een ernstig probleem ontstaan als het de nachtrust ingrijpend beïnvloed.

Het gezin

Naast de factoren die eigen zijn aan het kind spelen er in een kinderleven altijd factoren uit het gezin mee. Wat zijn de waarden en normen binnen een gezin, wat is de levensstandaard en hoe hebben de verhoudingen binnen een familie invloed op het functioneren van een kind. Als je als kindercoach werkt kan je het kind nooit los zien van zijn ouders, deze krijg je er “gratis en voor niks bij” en zijn de belangrijkste factor voor verandering en verbetering tijdens en na de coaching.

Communicatie

Als er een probleem is waar het kind last van heeft, dan wordt daar op gereageerd. Voordat er hulp ingeschakeld wordt, is er in veel gevallen al heel wat gepasseerd. School heeft meestal al gereageerd, ouders en anderen hebben al van alles geprobeerd en hun mening gegeven op het functioneren van het kind. Regelmatig is er al een patroon ontstaan van een ongewenste actie-reactie cyclus die je ook een vicieuze cirkel zou kunnen noemen.

De basisopleiding tot kindercoach

In de basisopleiding tot kindercoach wordt gewerkt met de driehoek kind, gezin en communicatie. Dit is het gebied van de kindercoach. Dat betekent dat de kindercoach zich thuis leert voelen en kennis en ervaring op gaat doen over deze gebieden. De basisopleiding leert de toekomstig kindercoach of degene die coachend met kinderen wil werken, hoe deze gebieden zich tot elkaar verhouden. De kindercoach leert in de praktijk steeds beter herkennen, waar hij het beste kan insteken om kind en ouders weer een stap op weg te helpen. Zo nodig kan de cursist na de basisopleiding op alle drie gebieden zich verder specialiseren met vervolgopleidingen die dieper ingaan op de lesstof.

De cursisten van de basisopleiding van januari 2012

Angelique, Anneke, Anny, Christine, Ellen, Elma, Inge, Hilde, Jolanda, Jolanda, Maartje, Marja, Melanie, Monique, Nynke, Sijtske, Susan, Trea, Ytje, Yvonne bedankt voor jullie leergierigheid en wat fijn dat jullie allemaal op je eigen manier een stap maken naar de eigen praktijk of coachend met kinderen willen werken. Ik vond het fijn om jullie ervaringen te horen en te merken hoe je gaandeweg steeds meer vertrouwd werd met de lesstof. Vooral jullie openhartigheid en vertrouwen in elkaar zorgde voor een goede basis om te werken en te leren. Het blijft bijzonder om in 5 dagen zo veel met elkaar te delen. Ik wens jullie heel veel moois in de toekomst en de kinderen die bij je zullen komen boffen!

NB: Anny staat niet op de foto en Ruth wel


Lees ook: Wie komt er naar de opleiding tot kindercoach
Lees ook: Kindercoach opleiding: leer problemen oplossen
Lees ook: Hokjesonderwijs
Lees ook: Wat is het verschil tussen een kindertherapeut en een kindercoach?
Lees ook: Moeten leerkrachten opvoeden?

Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach, kijk dan op de website. Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.

De illustratie is gemaakt door studio staalkaart


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)