In een artikel in de trouw (dec 2010) las ik dat het opleidingsniveau van zonen tegenwoordig achter blijft bij dat van ouders.
Een opmerkelijk artikel omdat decennia lang kinderen een hoger opleidingsniveau hadden dan hun ouders, en kennelijk is hierin dan nu een kentering te zien.
Sociologen Tolsma en Wolbers onderzochten gegevens over sociale daling en stijging.
In de huidige tijd is het voor kinderen moeilijk om hun ouders te overstijgen ten aanzien van opleidingsniveau want hoger dan de universiteit kan nu eenmaal niet. Uit het onderzoek komt naar voren dat het vooral om mannen gaat die de dalers zijn zowel op het gebied van opleiding als van werkkring.
Wolbers zegt: „Kinderen uit van oorsprong lagere milieus hebben wellicht minder sociale en culturele hulpbronnen om op hetzelfde opleidingsniveau te blijven als hun ouders”.
Vrouwen komen overigens in de tabellen die een daling laten zien nog niet voor.
Interessant, interessant…
Het is natuurlijk een sociologisch onderzoek, maar wat mij puzzelt zijn de systemisch/contextuele invloeden.
Kinderen zijn trouw aan hun ouders en dit speelt ook door in opleiding en werk.
Als deze thema’s belangrijk zijn binnen een familie dan zal dat invloed hebben op de keuzes van het kind. Over het algemeen zal een kind zijn best doen om goed te presteren op school als zijn ouders dit meegeven als belangrijk.
Aan de andere kant zal een kind wat van zichzelf intelligent genoeg is, maar waar ouders de overtuiging hebben dat ze goed genoeg zijn als arbeiders, zich niet snel opgeven voor de universiteit.
Dit kind leeft de overtuiging: “Ik zal niet slimmer zijn dan mijn vader”.
Pas als later in zijn leven blijkt dat er weinig voldoening en veel mislukking is ten aanzien van scholing en loopbaan, kan een kind erachter komen dat deze dynamiek een rol speelt.
Ik vraag me af hoe de jongens uit het huidige onderzoek zich onbewust laten leiden door familie en generatie dynamieken van trouw zijn. Er zullen vast in het verleden zonen ontrouw aan hun wortels geweest zijn uit het arbeidersmilieu. Door een studie kunnen zij vervreemd zijn van hun gezin van herkomst. En voor het opvoeden van hun eigen kinderen hadden ze misschien net te weinig de beschikking over de sociale en culturele hulpbronnen die nodig zijn om zich te handhaven in de hogere milieus zoals het genoemde onderzoek suggereert.
Dan zou het kunnen zijn dat de kleinkinderen door hun schoolkeuze hun trouw aan het familiesysteem laten zien door te kiezen voor een lager opleidingsniveau. En daarmee is er dan een evenwicht hersteld…. misschien..
En de meisjes?
Vrouwen zijn niet terug te vinden in het onderzoek en dat zou te maken kunnen hebben met de achterstand die vrouwen nu kennelijk aan het inhalen zijn. Er zijn inmiddels vele onderzoeken die spreken van de inhaalslag van meisje op alle gebieden in de maatschappij. Meisjes doen het al jaren veel beter en helaas zijn er nog maar weinig leraren en rolmodellen voor jongens beschikbaar in het onderwijs. Ook dit zal zijn uitwerking hebben.
Interessant is om de komende jaren te volgen op welke manier meisjes trouw zijn aan hun moeders en oma’s op het gebied van werk en leren. Ik heb het gevoel dat de trouw van meisjes nu nog veel gaat over kansen die moeders niet hebben gehad op het terrein van opleiding.
Meisjes kunnen tegenwoordig hun talenten volop ontplooien waar de moeders en oma’s deze kansen niet hadden.
Blijft de vraag hoe deze trouw er over een tiental jaar uit gaat zien.
Gaan de meiden dan weer terug naar het aanrecht en exclusief moederschap?
We zullen het af moeten wachten.
Lees ook: Tegoedbonnen voor ouders en kinderen
Lees ook: Waarom kwetsen ouders hun kinderen
Lees ook: Systemisch werken met kinderen, kan dat?
Lees ook: Wie heeft de regie in huis
Lees ook: Gun je kind zijn ellende
Lees ook: Sta je voor, achter of naast je kind?
Lees ook: Anders opvoeden dan je ouders
Lees ook: Kinderarbeid in Nederland
Lees ook: Halve kinderen
Lees ook: Hoe is jouw kind loyaal?
Wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Ken je de training Ik leer leren al?
De illustratie is gemaakt door studio staalkaart
Heel interessante artikelen!
De stijging van de uiteindelijk behaalde diploma’s hangt samen met het sinds de 2e wereldoorlog steeds minder “braak” laten liggen van ointelligentie. Maar dat kan niet door blijven gaan, dus hebben we nu, 2022 vrijwel het maximum berei,kt. en zien we zelfs, dat hoogopgeleide ouders zich druk gaan maken of hun kinderen wel hetzelfde hoge niiveau zullen behalen. Vandaar het vele geld dat juist die ouders steken in bijlessen, huiswerkbegeleiding, enzovoort.
Henk Boonstra
Frankrijk
henk.boonstra68@gmail.com
.drs. Henk Boonstrz