Haar moeder vertelde tijdens de intake dat het zo moeizaam ging met haar dochter. Er waren veel conflicten zowel met de ouders als met haar broertje. Dit speelde al jaren en ze werden er allemaal moe van.
Of ik er eens met hun naar wilde kijken.

Wat gaat er goed

Ik zag een leuk kind, ze deed het goed op school, was slim en vond het zelf ook wel lastig dat het thuis niet altijd goed ging.
We gingen met z’n drieën het gesprek aan. Ik liet hen vertellen wat er goed ging en waar ze dingen graag anders wilden.
Wat ik dan altijd doe is de dingen die goed gaan er uit lichten. Ik vraag wat ouders vinden wat er goed gaat, of ze trots zijn en dan vervolgens aan het kind of ze dit weten van de ouders.
Wat er dan gebeurt is dat er een opening komt.
Zo ook hier.
Langzaam veranderde er iets in het gezicht van het meisje. De spanning vloeide weg toen ze hoorde welke goede dingen moeder allemaal over haar vertelde. Toen ik moeder vroeg of ze trots was op haar dochter en moeder hier duidelijk  “Ja natúúrlijk!” op antwoordde, kwam er een verlegen/trotse blik op het gezicht van het meisje.

Wat kan er beter

We konden daarna makkelijker de overstap maken naar de moeizame zaken. Moeder en dochter legden uit wat er gebeurde in huis, vooral de ruzies tussen het meisje en haar broertje. Beiden hadden het gevoel dat het meisje het fout deed.
Het kostte altijd veel moeite om het meisje in beweging te krijgen. Flexibel was ze niet en ze verzette zich regelmatig tegen nieuwe dingen en gewoontes.
Ze was de oudste en de ouders hadden veel verwachtingen.
Het meisje voelde zich tekort gedaan terwijl er geen reden voor was, volgens moeder.
We hebben op een rij gezet wat er aan de hand was, het bekeken op realiteitsgehalte en hoe er anders mee om te gaan. Dit leidde tot de volgende conclusies:
*   Het meisje voelde zich tekort gedaan. Dit is een gevoel en mag er zijn.
*   Moeder vond dat ze niet tekort werd gedaan. Dit is een mening en feitelijk gezien juist.
*   Moeder en dochter zeiden tegen elkaar dat zowel gevoel als feiten juist waren: Ze hadden allebei dus gelijk.
*   Ook al is de dochter de oudste ze hoefde niet alles het beste te doen.
*   Van ruzie maken leer je onder andere voor jezelf opkomen.
*   Als er dingen veranderen mag je best even de tijd hebben om eraan te wennen.
Door dit soort zaken op een rij te zetten, ze uit te spreken en er even bij stil te staan, ontstaat er rust. Moeder en dochter zagen dat ze eigenlijk allebei gelijk hadden en dat het niet hielp om te zeggen dat het bijvoorbeeld niet waar was dat de dochter zich tekort gedaan voelde.
Want een gevoel laat zich niet zo maar “wegpraten”.

Hoe ziet het eruit

Wat ik dan vaak doe, deed ik ook bij dit meisje. Gewoon zichtbaar maken wat er is.
Ik vroeg haar uit een schaal met allerlei soorten en maten edelstenen één te kiezen voor zichzelf, haar ouders en haar broertje en deze neer te leggen.
Ze pakte mooie op elkaar gelijkende stenen voor haar ouders en broertje en legde die vlak bij elkaar. Voor zichzelf zocht ze een totaal anders gevormde steen uit met een heel andere kleur en legde deze een eindje van de anderen af.
Moeder schrok….., het werd nu wel echt zichtbaar hoe ze zich voelde.
En wat het betekende?
Tsja…, dit was het zoals dit meisje het gezin ervoer…..
Het was precies wat ze me allebei hadden verteld.
Ik adviseerde hen een beetje te mijmeren over anders zijn en moeite hebben met veranderen. Het ene kind heeft tenslotte meer houvast nodig dan het andere en wanneer dat duidelijk is, kunnen verwachtingen worden bijgesteld.

Vaak is het juist het kind wat een beetje anders is of moeite heeft met veranderen, het kind wat het gezin het meest heeft te bieden.
In gedachten verzonken zag ik moeder de deur uitgaan.

Lees ook: De luikjes dicht bij leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen bij leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Het probleem oplossen waar het hoort
Lees ook: Eruit halen wat er in zit?
Lees ook: Doorleren in de vakantie?
Lees ook: Geef jongens hun jongensleven terug

Wanneer je hulp nodig hebt dan kun je contact opnemen met de praktijk voor kindercoaching. Als je kindercoach wilt worden, lees dan over de opleiding tot kindercoach. Wil je regelmatig berichten ontvangen over alles wat heeft te maken met kinderen, geef je dan op voor de nieuwsbrief.
Ken je Ik leer leren al?
De foto is van het schilderij  “Anders bekeken”  gemaakt door Aly Westerhuis voor de opleidingsruimte van de opleiding tot kindercoach.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)