Uitschelden, aan haren en kleren trekken, klieren en buitensluiten.
Allemaal zaken die op scholen en op straat voorkomen. Regelmatig krijg ik er een vraag over van ouders hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan.
Een moeder vraagt me hoe ze haar dochter het best kan helpen omdat een dominant klasgenootje dagelijks confrontaties zoekt en anderen zich erbij aansluiten uit angst voor dit meisje. Langzaam raakt de dochter geïsoleerd, school doet niets en iedere avond is het onderwerp van gesprek. Met dit kind was er eerder nooit iets aan de hand, het broertje is heel druk en er is net een ander zusje geboren.

Wat speelt er bij pesten

*  Kinderen die pesten hebben vaak zelf een probleem om aansluiting te vinden en compenseren dit 
    met ongewenst gedrag.
*  Kinderen die worden gepest zijn vaak onvoldoende weerbaar om zich effectief te kunnen begrenzen
    ten opzichte van de ander.
Ziehier, een combinatie die perfect op elkaar aansluit. Twee helften van één geheel. Beide hebben iets te leren.

Wat misschien een rol kan spelen

*   Er ontstaat een groot gevoel van machteloosheid en boosheid om onrecht.
*   School heeft regelmatig een andere beleving en komt niet altijd met oplossingen.
*   Ouders willen graag dat school het probleem oplost.
*   Ouders geven veel adviezen waarvan het kind zegt dat het toch niet zal helpen.
*   Wat aandacht krijgt groeit.
*   Dit kan betekenen dat het pesten dagelijks op de agenda komt.
*   Voor een kind kan deze extra aandacht prettig zijn. 
*   Het is mogelijk dat door de aandacht voor pesten een ander probleem niet hoeft te worden opgelost,
     bv slechte schoolresultaten of relatieproblemen.
*  Laat onverlet: Pesten moet stoppen, het grijpt diep in.

Wat kan helpen

*  Geef je kind erkenning door zijn gevoelens te benoemen: vervelend, machteloos, verdrietig, boos.
*  Stel geen vragen wie wat deed en heeft gezegd, maar luister, luister en humm zo nu en dan.
*  Je hoeft niet meteen een antwoord te hebben.
*  Vraag je kind of die een oplossing weet.
*  Je mag je kind wel laten worstelen om zelf eruit te komen.
*  Vraag je kind hoe belangrijk het betreffende kind en de meelopers zijn.
*  Vraag hoe belangrijk het is bij een bepaalde groep te horen.
*  Wanneer had je kind geen last van de pester, wat deed ze toen en wie heeft geholpen.
*  Geef veel complimenten als het goed is gegaan en er geen conflicten waren.
*  Wat zou je kind nog meer kunnen doen om het leuk te hebben op school.
*  Aan wie en hoe kan je kind steun vragen.
*  Als je merkt dat je kind zelf pesten uitlokt beschrijf dan objectief wat je ziet en wat het bij jou oproept.
*  Bedenk samen welk ander gedrag beter zal zijn zodat het iets anders oproept.
*  Laat je kind bedenken op welke manieren hij kan omgaan met de pester.
*  Moedig aan, geef complimenten en laat merken dat je gelooft dat je kind in staat is het zelf op te lossen. Dus: geef positieve aandacht!!

Belangrijk is om je samen met je kind te richten op momenten die goed gingen en hier de belangrijke verschillen uit te halen in het gedrag van je kind.
Het gedrag van de ander heeft niemand in de hand, je kunt alleen zelf iets anders doen.
Als school aangeeft dat het meevalt pak het dan zelf op met je kind en houd eventueel school op de hoogte van hoe het gaat. Is er sprake van ernsig pesten, blijf dan aandringen om het probleem samen met school op te lossen. Iedere school hoort hiervoor een pestprotocol te hebben en er zijn verschillende effectieve programma’s die scholen kunnen gebruiken.
Lost het niet op schakel dan professionele hulp in voor je kind.

Meer in categorie:  vraag en antwoord en pesten.
Heb je een vraag waarvan je denkt dat andere ouders er ook mee rondlopen stuur me dan een mail. NB: Zet er wel even bij dat je vraag is bedoeld voor de web-log zodat ik weet dat ik geen afspraak met je hoef te maken.
Voor meer informatie over de Praktijk voor Kindercoaching, klik hier


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)