De afgelopen tijd is er nogal wat te doen geweest rondom de corrigerende tik. Nota bene een dominee pleitte voor de herinvoering van de corrigerende tik. Men gebruikt argumenten dat het beheerst en met een pedagogische bedoeling plaatsvindt.  Mijn idee is dat er voldoende alternatieven zijn in plaats van de corrigerende tik. Als je in staat bent om rustig te reageren op ongewenst gedrag, is slaan van een kind zeer ongepast en extra schadelijk. Want hoe kun je naderhand een excuus bedenken om het weer goed te maken met je kind?  Als je te hardhandig optreedt vanuit onmacht of boosheid, hoe ongewenst ook, kun je tenminste nog aan je kind uitleggen dat je erg boos was, excuses aanbieden en zeggen dat je het niet had mogen doen!!!

Hier volgen drie manieren om zaken te verbieden of om je kind te corrigeren bij ongewenst gedrag. Oefen er maar eens mee en kijk wat het je oplevert.

Het 4 stappenmodel van feedback:
1 – Ik zie (ik merk) dat je……..
2 – Ik krijg dan het gevoel dat je niet luistert, dat maakt mij boos en verdrietig.
3 – Kun je je voorstellen dat ik dat denk?. Klopt het wat ik zeg of heb ik het mis.
4 – Wat kun je in het vervolg doen om te voorkomen dat het weer gebeurd?

De sandwich feedback methode.
Dit model gaat uit van het versterken van datgene wat goed gaat en motiveren tot ander of meer van hetzelfde goede gedrag. Er zijn drie stappen:
1 – Ik vind dat je al heel goed verschillende letters van het alfabet kunt schrijven. (Compliment geven).
2 – én….
als je nog meer oefent en nog meer aandacht kunt besteden aan de goede volgorde van de letters in het alfabet, (aangeven wat je graag anders wilt zien).
3 – dan weet ik zeker dat je met lezen en schrijven veel beter zult presteren. (voordeel aangeven of wat het zal opleveren).

Gordon methode de IK-boodschap:
1 – Als je je zusje slaat met dat speelgoed (gedrag benoemen)
2 – ben ik bang (gevoel wat bij JOU wordt opgeroepen)
3 – dat je haar pijn doet en dat ze gewond raakt (gevolg van het gedrag).

Mijn voorkeur gaat uit naar de sandwich feedback methode. Je blijft positief, motiveert en geeft keuzemogelijkheden. Het mooie van de eerste en laatste is dat je aandacht hebt voor oorzaak en gevolg en emoties leert benoemen. Dit kan overigens ook heel goed bij de tweede.
Bij de eerste en de laatste manier loop je echter het risico dat je kind roept: “Nou en?, wat kan mij het schelen hoe jij je voelt?”. Resultaat is dat je dan vaak weer vervalt in de zg “Jij-boodschap” die meestal dreigend of verwijtend overkomt. Ben je weer terug bij af…. :-)
De ontsnapping hier uit is actief luisteren, maar daarover een volgende keer meer……

Lees meer in de categorie opvoedtips.
De Praktijk voor Kindercoaching geeft regelmatig workshops en cursussen met handige tips om aan te leren.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)