En wat kan de kindercoach en de matrixmethode hier betekenen?

Kenmerken
Beelddenkers vormen zich direct een beeld van iets wat tegen hen wordt gezegd en dit beeld is veelomvattend.
Als een beelddenker wordt gevraagd om op te schrijven:
“Buiten schijnt de zon” dan kan het zijn dat het kind opschrijft:
“Wij gaan in de zomer altijd naar het zwembad”.
Een opdracht als: “Doe je jas uit, hang hem op, ruim je tas op en kom iets drinken” wordt meestal niet uitgevoerd omdat het kind bij de eerste opdracht zichzelf dit al ziet doen.
Omdat het kind in gedachten al de opdrachten heeft uitgevoerd gaat hij na het uitdoen van de jas rustig spelen met zijn computer.
En de ouders worden wanhopig omdat ze denken dat hun kind niet kan luisteren.

Het beelddenkende kind
Kinderen die voornamelijk beelddenken worden wel ervaren als koppig, dromerig, ze doen soms onhandig en kunnen moeite hebben om hun zaakjes op orde te houden.
Als ze een verhaal vertellen is er soms geen touw aan vast te knopen.
Regels geven een probleem omdat zij denken dat zij gedaan hebben wat zij alleen maar dachten.
Ze zijn vaak creatief, verrassend, denken snel en flexibel, zijn vindingrijk en hebben gevoel voor humor.
Een beelddenker is te o.a. herkennen aan de oogbewegingen, het maken van veel gebaren bij het praten en een hoge ademhaling.
Wanneer er nagedacht wordt draaien de ogen omhoog. Het visuele geheugen wordt dan geraadpleegd.
Voor volwassen beelddenkers geldt hetzelfde als voor kinderen die vooral beelddenken.
Een matrixcoach is gespecialiseerd in het werken met beelddenkers en weet vaak samen met het kind orde in de chaos te brengen. Het is een beetje toveren met de eigen geheugenplaatjes.
Het mooie is dat waar het beeld verandert, het gevoel ook verandert en dit biedt veel mogelijkheden voor de aanpak van (faal)angst, concentratieproblemen en alles waarvan een negatief beeld bestaat.

Onderwijs
Vanaf groep 3 wordt ons onderwijs ingericht op kinderen die volgordelijk denken.
Het kijken naar het beeld wordt steeds meer naar de achtergrond gedrongen en het kind moet leren abstract te werken terwijl het kind niet altijd al zo ver is en risico loop op een(leer)achterstand.
Helaas krijgen kinderen die hier (nog) moeite mee hebben gemakkelijker en soms ten onrechte het etiket leerprobleem en/of dyslexie.
Het goede nieuws is dat dyslexie vaak goed behandelbaar is door middel van de Matrixmethode. 

Meer weten?, klik hier 


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)