We gooien kinderen die even niet goed met de norm meekomen zowat dood met onze diagnoses.
Sinds ik 17 jaar geleden begon met mijn praktijk voor kindercoaching heb ik heel wat trends langs zien komen.
Het begon met concentratieproblemen en beelddenken en daarna kwam faalangst.
Op dit moment zijn de zogenaamde ‘executieve functies’ al een poosje in de mode en ik moet eerlijk zeggen dat het best handig kan zijn om hiermee te werken. Immers, je inventariseert waar het kind last van heeft en gooit er een executieve vaardigheid tegenaan en voila, je hebt het probleem geschetst.
Als ik cynisch wil doen, dan zeg ik nu dat het een prachtig verdienmodel is geworden met de executieve functies. Het bekt ook wel lekker en geeft natuurlijk ook een zweem van deskundigheid als je al snel kunt zeggen waar het aan schort.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er ook al meerdere blogs over heb geschreven en er zelfs een hele animatieserie over heb laten maken wat nog een lieve duit kostte ook…. :-)
Wat schiet je ermee op?
Het is natuurlijk prachtig dat we problemen in kaart kunnen brengen en het een naam geven en liefst een oorzaak noemen. Concentratieproblemen, motivatieproblemen en faalangst kunnen we ook al snel onder deze noemer kwijt.
Bij deze problemen met haperende executieve functies weten we dat dit ligt aan de voorste hersenen die het regelcentrum zijn voor een succesvol leven.
Pfoe …thats it…. en dat is nogal wat……
Je weet dan dat je kind (of jijzelf..) tekort schiet met iets wat in de hersenen niet goed gaat, maar uiteindelijk ben je nog geen stap verder.
Want je kind concentreert zich nog steeds niet, heeft geen geduld, gilt door alles heen, doet niet wat ie moet doen en jij bent er helemaal klaar mee om steeds ‘schiet op’ of ‘houd op’ te moeten zeggen.
Je rommelt verder, al weet je inmiddels dat de reactie inhibitie, taakinitiatie, metacognitie, prioritering en nog het één en ander te wensen overlaat.
En dan?
De valkuil
In eerste instantie is het vaak een geruststelling als je weet wat er aan de hand is, maar dat is dan ook alles…..
Ik heb nog nooit een kind meegemaakt wat uit de voeten kon met zijn concentratieprobleem of reactie inhibitie…
Wij volwassenen geven het probleem van het kind een naam en dan denken we dat een kind wel snapt wat ie dan moet doen om het te verbeteren.
Maar een kind doet alleen maar wat ie zijn hele leven al doet en heeft meestal geen idee hoe het anders kan….
Wanneer wij in de valkuil stappen dat we een kind een probleem geven omdat wij vinden dat hij iets niet doet zoals wij vinden dat het zou moeten, dan is het bijna altijd zo dat het kind geen idee heeft wat wij precies bedoelen.
(2 x lezen svp.. :-))
In verslagen die een schoolleven lang met je kind meereizen staat in de mooiste termen wat wij volwassenen vinden waar je kind tekort schiet.
Want dat is wat wij gewend zijn.
Wanneer ik met kinderen, tieners en jongeren in gesprek ga over wat er volgens hun aan de hand is, komen er de meest verrassende dingen uit. Ze vertellen me precies waar ZIJ last van hebben en dat is vaak iets anders dan waar WIJ last van hebben..
Wat kunnen we doen?
Allereerst is mijn insteek altijd om te onderzoeken wat je kind MOEILIJK vindt.
Dat is het startpunt.
Daarna onderzoeken we wat je kind graag wil en vooral waar hij zo hard zijn best voor doet met vaak een negatief resultaat.
Want er mislukt steeds wat je kind wel wil, maar wat wij niet goed (genoeg) vinden.
Het mooiste gedeelte is dat we het samen eens zijn over wat zo moeilijk is en dan onderzoeken wat GEMAKKELIJKER mag gaan en vooral HOE dit te bereiken.
Wanneer we zo het WAT en vervolgens het HOE handen en voeten geven in concrete acties, is er heel veel gewonnen.
Je kind begrijpt precies waar het over gaat en wat hij zelf kan doen in de goede richting.
Wat moeten we niet doen?
Laten we daarnaast een beetje terughoudend zijn in onze ijver.
Zo pleit ik na al die jaren nog steeds hartstochtelijk voor het afschaffen van concentratieproblemen en faalangst als diagnose omdat dit zo vastzet en je er geen steek verder mee komt.
Want inmiddels ken ik wel honderd soorten faalangst, concentratieproblemen en motivatieproblemen omdat dit voor ieder kind iets anders betekent en er dus ook een andere aanpak nodig is!
Daarnaast gun ik het vele juffen en meesters dat zij niet langer verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van de executieve functies, maar dat we die terug brengen naar de opvoeding thuis. Gewoon in het dagelijks reilen en zeilen wat de hersenen laat ontwikkelen en wat niet door methodiekje hier of daar gebeurt.
Dussss…….
Als je kind wat hiaten heeft in opschieten, netjes werken, je in de rede vallen en rond kijken in plaats van zijn taak te doen, bedenk dan eerst wat er zo lastig is, onderzoek samen wat zo moeilijk is en hoe dat beter kan.
Het scheelt heel wat labeltjes als je samen met je kind te ontdekt wat nodig is. Maak het lekker praktisch en concreet. Het bijkomend voordeel is dat je het samen doet en in dossiers niet jarenlang allerlei rare diagnoses staan.
Want uiteindelijk gaat iedereen dát geloven. Helaas………
Wil je weten hoe je je kind helpt met concentratieproblemen (die in mijn beleving niet bestaan) volg dan de online workshop ‘Leer je kind concentreren’ en prik de mythes over concentratie door. Ga gewoon lekker aan de slag met je kind met wat WEL helpt!
Wil je weten hoe het zit met kinderen met taak initiatie problemen oftewel kinderen zonder startmotor?
Bekijk dan deze onderstaande video
Wil je weten hoe je je kind helpt met concentratieproblemen (die in mijn beleving niet bestaan) volg dan de online workshop ‘Leer je kind concentreren‘ en prik de mythes over concentratie door. Ga gewoon lekker aan de slag met je kind met wat WEL helpt!
Al vele jaren zeg ik dat concentratieproblemen niet bestaan omdat er vrijwel altijd iets anders aan de hand is. Een paar jaar geleden heb ik over dit onderwerp een online workshop ‘leer je kind concentreren‘ gemaakt die je alle ins en outs laten zien en je vooral helpt op weg naar de oplossing.
Meer over concentratie?
Lees ook: Presteren door te concentreren
Lees ook: Waar moet je op letten bij concentratie problemen?
Bekijk ook: Wel of geen koptelefoon in de klas?
Geef een reactie