De meest gestelde vraag over straffen
In vrijwel ieder opvoedcoach gesprek komt de vraag aan de orde: “Maar wat met straffen? Is dat goed of fout?” Meestal heb ik daar slechts één antwoord op en dat is de vraag of het helpt en werkt. Daarbij valt het op dat straffen vrijwel nooit werkt en het opleggen van consequenties voor een vergrijp wel helpt.
Wat is straffen
Straf is meestal een stapeling van zaken door het afnemen van iets, het verbieden van iets in de toekomst, het isoleren van een kind en dreigen en chanteren: Je mag je telefoon niet meer hebben, je moet deze week thuis blijven, je krijgt niet die nieuwe jas en nu ophoepelen naar je kamer.
Wanneer je het op deze manier wilt, is dat natuurlijk prima. Het risico is echter wel dat in ieder geval de sfeer verpest is en je ook de verbinding met je kind kwijt bent. En bijkomend effect is dat het vrijwel nooit meer gaat over dat wat misgegaan was, maar over je verhouding tot elkaar. En die is meestal negatief geladen.
Onmacht omdat we boos zijn en de controle willen hebben over het gedrag van ons kind of puber is vaak de oorzaak van straffen. En laat een kind daar nu mooi niet intrappen… Want wanneer wij als ouders reageren met boosheid, krijgen we meestal boosheid of wrok terug van het kind of puber en in no time heb je dan ruzie en een welles-nietes spel in huis.
Wat betekent een consequentie op gedrag
Consequenties op gedrag is iets heel anders. Wanneer je kind zich niet aan afspraken houdt en regels met voeten treedt, mag dat consequenties hebben.
Als je fiets ’s avonds tegen de afspraak nog buiten staat, kom je uit je bed om de fiets binnen te zetten. Als je snoep en geld pikt tegen afspraken in, komen er sloten en een geldkistje.
Als jij je huiswerk niet maakt terwijl we een afspraak hebben, moet je het op een later moment doen en dan gaat de afspraak met je vriend niet door.
Wat is het verschil tussen straffen en consequenties op gedrag
Het verschil is dus dat er bij een consequentie er een direct verband is met het delict. Bij straf zie je vaak dat er iets afgenomen wordt, dat er iets niet meer mag en dat je voor straf geïsoleerd wordt, bijvoorbeeld in de gang of op je kamer. Bovendien komt er vaak een soort van dreiging om de hoek kijken richting de toekomst.
Straf leidt tot boosheid en stopt de onderlinge communicatie omdat er vaak een gevoel van onredelijkheid inzit. Kinderen en pubers voelen bovendien haarfijn de onmacht van hun ouders aan en gaan daar tegen in. Vaak met hun eigen onmacht om de situatie te redden.
Bij een consequentie is er een min of meer redelijk gevolg op dat wat er plaats vond. Boosheid is ook helemaal niet nodig want er is een oorzaak en een gevolg. In alle rust kun je het daarover hebben en het kind of puber er op wijzen dat er iets moet gebeuren.
Wat als je kind boos wordt
Uiteraard gaat je kind of puber boos worden wanneer jij als het ware een stokje steekt voor zijn doelen. We vinden dit vaak heel vervelend en reageren daar zelf ook weer vaak op met boosheid of veel woorden.
Als je te maken hebt met een puber ben je dan meestal mooi de klos want die komt met duizend argumenten waarom jij fout zit. En het risico op een eindeloze discussie en nog meer boosheid ligt dan natuurlijk om de hoek. Wanneer je dan zelf boos begint te worden, is de verleiding om te gaan straffen erg groot.
Doe het niet want je kind heeft recht op deze boosheid
Gebruik de boosheid als kans
Laat je nooit verleiden tot een discussie met je kind of puber over het overschrijden van grenzen of afspraken. Wanneer je boos bent over wat er gebeurd is, maak dit dan kort en bondig duidelijk.
En ga verder met het noemen van de consequentie die hangt aan wat er mis ging.
Wat heel fijn is voor je kind is dat je gaat vragen naar de reden van de overtreding. Want wat maakte nu eigenlijk dat er gebeurd is wat gebeurde? Soms zijn de regels verouderd en niet meer passend en moet je nieuwe oplossingen vinden. Soms moet je kind leren omgaan met teleurstellingen en zich leren voegen. Wanneer hier sprake van is, geef je je kind erkenning voor het feit dat het niet leuk was. Ennnnn…. maak dan duidelijk dat er nog steeds een consequentie is.
Waarom is belonen niet helpend?
Belonen lijkt zoveel vriendelijker, maar is eigenlijk ook een soort van machtsmiddel want als jij nu doet wat ik zeg of wil, dan krijg jij daarvoor iets terug. Op die manier bestendig je de machtsongelijkheid en leer je je kind dat je voorwaardelijk en niet onvoorwaardelijk van hem houdt. Immers wanneer je kind lief en zoet is en doet wat jij wilt, houd je van hem en krijgt hij aandacht en misschien wel mooie dingen.
Het veel gebruiken van beloningen kan er zelfs voor zorgen dat kinderen heel weinig zelfvertrouwen opbouwen omdat er altijd een externe bron nodig is dat je oké bent. Daarnaast kan het veelvuldig gebruik van belonen ervoor zorgen dat een kind niet bereid is iets te doen als er niet onderhandeld wordt over de opbrengst.
Voor ouders kunnen beloningen bovendien een heel erg negatieve uitkomst hebben. Want wat als je kind of puber zich niet houdt aan de regels of afspraken? Wordt de scooter, de vakantie, de nieuwe jas of computer dan niet gegeven? Op die manier wordt een voorgestelde beloning een straf en keert het zich tegen je.
Uiteraard kan het WEL fijn zijn voor een kind of puber wanneer er een mooi compliment of cadeau gegeven wordt voor een prestatie. Het verschil is dan echter dat de beloning niet is ingezet als manipulatie en machtsmiddel, maar als consequente van iets bijzonders!
Dus waarom zijn belonen en straffen waardeloos?
Belonen en straffen zijn allebei een middel om je kind of puber te laten doen wat jij wilt op een manier die niets toevoegt aan de relatie behalve een machtsverschil. Het zegt niets over leiderschap en regie als opvoeder en mogelijk als meest belangrijk: je kind leert er niets van behalve angst voor represailles of dat je te koop bent als je doet wat een ander wil.
- Het nadenken over eigen keuzes
- Het ontwikkelen van een eigen geweten
- Het beoordelen of iets voor jou zelf in orde is
- Het verantwoordelijkheid leren nemen over je eigen handelen
- Het leren van argumenteren en opkomen voor je eigen belangen
Dit blijft allemaal achterwege als je vooral werkt met belonen en straffen. En mogelijk het belangrijkste: je leert nooit je kind echt kennen en bouwt niet vanuit een gelijkwaardig contact een relatie op.
Wat is dan de beste weg?
Uiteraard gaat het geen enkele ouder of opvoeder lukken om nooit boos te worden en te straffen en geen beloningen te gebruiken. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is juist het variëren waar kinderen zoveel van leren.
Het belangrijkste is dat je als ouder de regie hebt en leiderschap toont. En daar past zo nu en dan best een dreiging of chantage bij, mits je het maar duidelijk brengt. En hoe mooi kan het zijn als je kind of puber zegt dat jij chanteert en dat je dat dit met een stralende lach beaamt en hem waarschuwt voor de gevolgen bovendien.
Ennn… creëer vele mooie spontane momenten waarbij je je kind of puber een mooi compliment of klein cadeautje kunt geven. Gewoon omdat het zo’n fijn kind is of dat er iets heel goed gelukt is…
Ik ben heel benieuwd hoe jij erover denkt… laat gerust een reactie achter onder deze blog.
Lees ook: Is je kind een paard of een ezel?
Lees ook: Hoe ga je om met een eigenzinnig peuter?
Lees ook: Stop met straffen!
Lees ook: Je luistert niet naar me!
Bekijk ook: Is het uitpraten van een ruzie altijd nuttig?
Bekijk ook: Hoe benader je negatief gedrag op een positieve manier?
Bekijk ook: Zo stop je klierende kinderen
Hoi Thea,
Wat een leuke en leerzame blog weer! Dank je voor het delen. Ik lees je blogs regelmatig. Vanmorgen dus deze ? na een ochtend waar de bom ff barstte thuis met onze zoon van 9. Boosheid, machtsstrijd , discussie en uiteindelijk een vervelende sfeer waarop alle andere kinderen (3) ook weer reageerden … gelukkig goed afgesloten met alles uitpraten en fouten toegeven aan elkaar en elkaar vergeven en een dikke knuffel …
Nogmaals dank voor je mooie blogs!
Ahh wat mooi en jaaa… dat gebeurt in een gezin en gelukkig maar want kijk eens hoe leerzaam.. ( en niet leuk soms :-))
Dank je wel voor je reactie !
Supermooie heldere blog weer!
Hallo Tea
Mooi blog weer. Sinds kort werkzaam ( als ZZP-er) als pedagogisch coach in de kinderopvang en kom daar op een dagverblijf waar niet gestraft en beloond wordt om deze reden, zo mooi. Uiteraard wel consequenties bij ongewenst gedrag met benoemen van ongewenst is en waarom. Zo mooi! En het werkt, er heerst zo’n rust.
Wow, dat is mooi!!
Mooie blog Tea. Ik zie ook zeker de voordelen van niet straffen en belonen. Maar ik heb er wel een vraagje over: in het werkboekje “ik ben boos” ga je op de laatste bladzijde op zoek naar een beloning als het de cliënt lukt om een aantal keer per week minder boos te doen. Waarom pas je hier wel een beloning toe? Heeft dit te maken met dat de cliënt dit gedrag zelf wil bewerkstelligen en dat het niet wordt opgelegd door de ouder? De ouders zal immers in de meeste gevallen contact met jou opnemen omtrent het ongewenste gedrag van hun kind.
Wat een mooie vraag en zeer terechte vraag Kelly.
Belonen kun je inderdaad verschillend opvatten en je zou het in dit verband, bij bijvoorbeeld boosheid of bij het gebruik van een beloningskaart kunnen zien als de verdienste voor de inspanning. Net zoals wij salaris ontvangen voor onze inspanning op werkgebied. De beloning is dan een waardering en een soort van erkenning en de consequentie van het harde werken en je best doen om iets te leren. Want als je leert boosheid op een meer helpende manier te uiten kost dat veel inspanning en daar verdien je dan ook de credits voor.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg voor je!
Helder, dank voor je uitleg Tea!
Hoe reageer je als een kind begint te schoppen, heel luid schreeuwen, slaan…? Bij ons eindigt dit dan steeds in afzonderen, wat dus ook straffen is…
Beste Tea,
ik heb een vraag wat je dan moet doen als je kind in zijn boosheid begint te slaan, schoppen, zeer luid schreeuwen, onbeleefd is,… Bij ons eindigt dit dan steeds in afzonderen, maar dat is ook straffen…
Allereerst is om zelf niet boos te worden, maar begrip te hebben waarom je kind boos wordt. Meestal heeft je kind nog geen voldoende woorden om uit te leggen wat er aan de hand is en met begrip en vooral erkenning help je je kind DOOR de moeilijke situatie heen. Zelf boos worden is in ieder geval geen optie..
Dit is een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=9V31SP9iB8g&t=2s
En deze blog kan je ook nog helpen: https://www.kindercoachingfriesland.nl/2015/12/boosheid-aan-hersenen-uit/
Bedankt!
Beste Tea,
Mijn kinderen zijn 13 en 10 en ons grootste probleem is het limiteren van de “scherm” tijd; dat zijn computers, telefoons, iPads en TV. Mijn oudste zoon heeft pas een telefoon gekregen met zijn 13e verjaardag (middelbare school) maar leest zijn whatsapp berichten niet en speelt alleen spelletjes of kijkt naar zijn Youtubers helden. Thuis is het constant een gevecht en als ik vraag om wat voor me te doen krijg ik bijna altijd: ik ben moe, heb geen kracht, als antwoord.
Hij zit op veel sport clubjes dus soms laat ik het na schooltijd maar gewoon gaan maar in de vakanties wordt ik gek van de eeuwige gevechten. Vaak grijp ik derhalve naar straffen voor slecht of respectloos gedrag maar als ze geen scherm mogen na school word ik gek van het gekibbel en het niet weten wat ze moeten doen. Zaterdag is het rustdag (we wonen in Israël) en dan mogen ze geen beeldschermen.
1) Hoe moet ik respectloos (naar ouders en andere volwassenen) behandelen zonder straf? Op school krijgen ze gewoon straf….
2) hoe kunnen we de computer tijd beperkt houden?
3) Hoe kan ik een beetje medewerking verkrijgen van de heren in het huishouden?
Je blogs en video’s zijn zeer behulpzaam speciaal bij die eeuwige vragen die je als ouder hebt over ons eigen functioneren als ouder en steun te verkrijgen bij de beslissingen van de juiste “strategie”. ;)
Bedankt!
Jos
Hier zit wel een hele grote spiegel! Heftige ‘gevechten’ met mijn oudste zoon, zo heftig dat het stucwerk van de muren spatte. Mijn onmachtige gedrag werkte averechts. En dan lijken we ook nog op elkaar. Nu gaat het veel beter, er is overleg en gelijkwaardigheid. Goed om wel in de spiegel te kijken! Vorig jaar studeerde de zoon in het buitenland. Met kerst kwam hij foeterend thuis. Hij bleef in Nederland en ging niet meer terug. Of hij ging terug en zou eerder terug komen. De mensen waren niet leuk, hij had te weinig geld, hij was eenzaam…. alleen het Spaans leren was wel chill. Ik heb hem heel rustig verteld dat hij terug zou gaan en dat ik hem in mei zou op komen halen. Dat we dit avontuur waren aangegaan om naast Spaans ook zelfstandigheid te leren. Dat hij hier doorheen moest en hij die eenzaamheid overal zou tegenkomen. Hij was heel boos, is drie dagen boos geweest en dat mocht, en is met opgeheven hoofd na veel knuffels en aanmoediging op het vliegtuig gestapt. Ik voorspelde hem dat hij in mei niet met mij mee terug wilde…. zo leuk zou het zijn. Maham, je bent gek! Inderdaad hij wilde eigenlijk niet mee terug in mei. Het is de beste en meest leerzame tijd van zijn leven tot nog toe geweest. Voor mij een levensles in loslaten. Het doet heel veel pijn om je kind zo ongelukkig te zien.
www iqcoaches.nl/onze-levenscoaches/36-autisme-coach-leiden-minette-aalbers
Wat een prachtig ‘verhaal’, geweldig en dank je wel voor het delen!
Maar hoe ga je dan om met een brutaal kind?
Ik kan daar even geen consequentie bij bedenken…
Ahh wat een mooie vraag Francien.
Brutaliteit zou je kunnen zien als een ‘rare manier’ om iets duidelijk te maken. Wat gaat er mis in de beleving van het kind? Wat wil hij eigenlijk zeggen en kiest daar de verkeerde houding voor? Heeft het kind door dat het brutaal is? En wat versta je dan onder brutaliteit? Wat triggert je daar zo in als een kind dat doet?
Het zijn dus altijd twee partijen waar brutaliteit een rol speelt en de oplossing is meestal in gesprek gaan met het kind, voor eerst de brutaliteit even negeren en vragen wat er mis is. Luister dan naar de behoefte van het kind en vraag je af wat het kind eigenlijk wil bereiken, maar zo ongelukkig laat weten.
geef erkenning voor de behoefte en benoem wat het kind wil.
Pas dan kun je aangeven dat de manier waarop het kind ermee komt niet zo fijn is en vragen om een afspraak te maken over hoe je met elkaar omgaat en op welke manier je mogelijk allebei leert reageren op conflictsituaties.
Wat je meestal ziet is dat als je straf geeft voor brutaliteit (wat dit ook is en dat is voor iedereen verschillend) je het kind kwijtraakt. Het kind voelt je onmacht en maakt zich nog groter en reageert nog meer vanuit een houding van neerbuigendheid wat natuurlijk extra triggert….
Straf is dus zeker geen oplossing, het onderzoeken van wat er gezegd wil worden en welke behoefte er zo beroerd uitkomt is een weg die veel meer oplevert. In die zin is negeren dus ook zeker geen optie. Wel het negeren van de manier van zeggen en doen van de brutaliteit, maar zeker niet het negeren van de persoon en wat hij wil.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg…
Hoi Tea en medelezer,
Ik heb net je artikel gelezen en ik ben het helemaal met je eens! ik ben opgeleid als hulpverlener en kindercoach en heb nu ongeveer 13 jaar in de kinderopvang gewerkt. Ik ben het helemaal eens met je handelingswijze van oorzaak en gevolg. Voor de kleinsten gebruik ik de ‘als dit , dan dat’ benaming. Want ook op behoorlijk jonge leeftijd snappen ze dit prima. Ook vind ik het fijn dat je noemt dat we als ouders soms ook even in een andere manier mogen terugvallen, want inderdaad we zijn allemaal mensen en onze kinderen moeten daar ook mee om leren gaan.
Ik ben zelf moeder van een dochter van 6 en inderdaad wanneer ik oorzaak en gevolg bij haar toepas en uitleg, zie ik haar kijken, analyseren ( wat ze hiermee wil gaan doen) en vaak ( niet altijd hahaha) kiest ze in het vervolg een andere aanpak.
Ik wilde even laten weten dat ik het een heel mooi artikel vind, het met veel plezier gelezen heb en weer nieuwe motivatie erbij heb!
Fijne dag voor allen!
Dag Frouke,
Dank je wel voor je mooie reactie en toevoeging. En wat heerlijk dat je ziet dat je dochter zo zelf al haar keuzes in reacties maakt en gewoon ook lekker kind is…..
Geniet ervan!
Tea