Met taal wilde het niet vlotten op school. Ze (8) bleef achter en omdat het allemaal zo moeizaam ging werd ze onverschillig. Waarop de juf bij haar ouders klaagde dat haar concentratievermogen slecht was.
En zo raakten ze langzamerhand steeds verder in deze situatie.
Wat te doen?
Allereerst hebben we eens gekeken hoe het ervoor stond met het alfabet. Toen ze het voor me opschreef ging het erg moeizaam, ze schreef de C als ), verwisselde de F en V en vergat de W.
Ik noemde de letters van het alfabet een paar keer voor haar op, net zo lang tot ze ze allemaal op rij voor zich zag. Om extra te oefenen hebben we net zo lang met de letters “gespeeld” tot ze op de goede plek, in de juiste volgorde en van het juiste formaat en kleur waren.
Tussendoor deden we wat oefeningen van braingym om haar hersenen en lijf lekker los te maken en ervoor te zorgen dat de linker en rechter hersenhelft een beetje gingen samenwerken.
De tweede afspraak
Ze was heel trots op zichzelf dat ze het alfabet nu veel sneller en vrijwel foutloos op kon schrijven. Juf zag iets vooruitgang met taal en het lezen ging wat vlotter. Het viel me op dat ze nu veel netter schreef dan de vorige keer en moeder beaamde dat het handschrift tegenwoordig een stuk beter leesbaar was. Omdat de F en V nog van plek waren verwisseld deden we daar een paar spelletjes mee totdat ze goed ingeprent waren.
Concentratie
Ze vertelde dat het helemaal zwart werd in haar voorhoofd als ze zich heel erg moest concentreren. Het lukte haar op zo’n moment niet om verder te werken aan taal of rekenen. Daarom ging ze dan wat spelen met de pen of kwebbelen met het meisje naast haar.
Samen probeerden we van alles om het zwarte in haar voorhoofd weg te halen, maar het viel eerst nog niet mee.
Uiteindelijk hadden we twee manieren gevonden. Ze kon het zwarte weggummen zodat er wit tevoorschijn kwam en ze maakte een gordijntje wat ze weg kon halen.
Als ze het gordijntje weghaalde begonnen echter alle letters van het alfabet te zweven, net zoals ballonnen die in de wind wegdrijven. We concludeerden dat dit natuurlijk niet zo handig was als je wilt lezen en schrijven. Ze bedacht een slimme manier om alle letters weer op de juiste volgorde vast te zetten als ze het gordijntje open deed om het zwarte weg te halen.
En zo was ze uiteindelijk helemaal tevreden en had ik er alle vertrouwen in dat het voortaan nog veel beter zou gaan met taal. Ook haar moeder had er alle vertrouwen in en we spraken af dat ze contact op zou nemen wanneer er toch nog iets nodig zou zijn. Moeder wist nu hoe ze haar beter kon helpen met het dictee en kon haar herinneren aan wat ze moest doen om zich te concentreren. En omdat ze geen nieuwe afspraak meer heeft gemaakt kunnen we ervan uitgaan dat ze op het goede spoor verder is gegaan.
Meer in categorie: uit de praktijk, concentratieproblemen en dyslexie en dyscalculie.
De Praktijk voor Kindercoaching maakt onder andere gebruik van de matrixmethode voor beelddenkers.
Geef een reactie