Je kind in groep 3 heeft tegen deze tijd bijna alle letters van het alfabet al eens in een woord voorbij zien komen. Ook de dubbele letters als oo-ee-uu en eu-ie-ou zijn al eens gepasseerd.
Als ouder zul je merken dat je kind steeds vaker en steeds meer zelf begint op te noemen wat hij om zich heen ziet.
Een spannende periode omdat de wereld iedere dag een beetje groter wordt en er elke dag nieuwe ontdekkingen zijn. Je kunt op dit moment al merken aan je kind in hoeverre hij de lesstof makkelijk en speels oppakt of je merkt dat het je kind toch nog wel wat moeite kost.
Tijdens deze periode kun je veel invloed uitoefenen op het plezier in leren lezen.
Nu is al een beetje de aanleg te merken: wordt je kind een lezer en is het nieuwsgierig naar meer?
Als het allemaal niet vanzelf gaat hierbij een paar tips die ook de leergierige kinderen aan zullen spreken:
* Blijf je kind prijzen voor dat wat het al kan en stimuleer tot nieuwe woorden lezen.
* Lees je kind iedere dag voor en laat hem aan jou voorlezen.
* Geef een bedlampje en sta iedere dag 10 minuten toe in bed te mogen lezen.
* Doe woordspelletjes:
+ Leg letters op de grond en laat je kind per letter een woord verzinnen.
+ Maak een woordgrabbelton met woordjes.
+ Maak een memory met woordjes.
+ Maak een routekaart waar autootjes of treintjes langs woorden rijden.
+ Laat je kind van klei woordjes maken.
+ Hang een groot papier op de deur en schrijf er leuke en gekke woorden op.
+ Leg hele grote woorden op de vloer en loop ze.
+ Schrijf woorden in de lucht of op iemands rug.
Als je ervoor zorgt dat je kind met het leren lezen alle zintuigen gebruikt dan geef je je kind de kans om op zijn best mogelijke manier te leren. En houd er rekening mee dat vooral jonge en nog speelse kinderen vooral leren door middel van de ogen en het zogenaamde beelddenken. Zij hebben op deze manier het beste toegang tot hun hersenen om te leren.
Dus laat je kind de letters en woorden voelen, tekenen, uitspreken, ernaar luisteren en vooral ernaar kijken.
Veel Plezier!!
Meer weten?
Lees in categorie dyslexie en dyscalculie of de Praktijk voor Kindercoaching of Veilig leren lezen
Geef een reactie